Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 23 november 2014 Dela Postat 23 november 2014 Hej! Vi fick omhänderta en ung fjärilsfisk för ett par veckor sedan, kan vara en Chaetodon rafflesii men är inte säker. Just nu går den i en av våra korallodlingsrännor tillsammans med en del SPS. Man ser att den går och smakar lite här och där men inga av korallerna ser skadade ut utan visar rätt bra tillväxt. Någon som haft, hört nåt eller läst nåt om denna eller liknade fisk i SPS-kar? Jag är lite sugen på att flytta den till vårt 10m3-kar, men den kommer nog bli lite svår att få ut om den skulle bli problem.. / David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mickosch Postat 23 november 2014 Dela Postat 23 november 2014 Känns som att det är väldigt olika. Köpte en fjärilsfisk en gång som funkade klockrent i karet, förutom med min mussla som den var på nästan omgående. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 23 november 2014 Dela Postat 23 november 2014 Stora kar med mycket, mycket koraller går det nog bra. Om du kommer ihåg Triton labs kar så gick det två fjärilar i det.Skickas från min iPhone via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille_hallden Postat 11 oktober 2015 Dela Postat 11 oktober 2015 Många är livrädda och mycket rykten florerar kring fjärilar...i tråden på Facebook såg vi ju hur olika det skrivs i div. Artiklar...Jag har nu en rostratus och en flavissimus, enda flav. vart på är en skadad trachyphyllia.musslor är givet ett nig nono... Sps inga konstigheter så här långt.snart en kleinii på väg i för att testa, den är ju mer åt plankton hållet och små djur, så hoppas hoppas...sedan finns det givetvis de som sopar rent, men inte alla...min strigosus gör i dagsläget mer skada än mina fjärilar...ps. Gammal tråd, så skriver mest för andra som funderar... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 11 oktober 2015 Författare Dela Postat 11 oktober 2015 Kul med fler tankar och ideer! Kan komma med lite uppdateringar från oss. Vår Chaetodon rafflesii går tillsammans med skivanemoner och mjukkoraller(mest Sinularia sp) och allt ser okej ut. Tror glasrosorna är borta Vi fick in 4 st Heniochus acuminatus i veckan. En lite för snabb/klantig beställning från min sida, skulle varit Heniochus diphreutes som verkar vara mer revsäker. Men eftersom vi har många akvarium ska det nog finnas plats för dessa också i utställning.Planen nu är att de får gå i en del av korallodlingen där vi kan testa om de äter hjärnkoraller och annat. Vi kommer även mata på bra så att de förhoppningsvis väljer pellets/mysis mm framför koraller. Sen får vi se vart de hamnar, jag hade gärna sett dom i vårt 10000L akvarium med blandade koraller. Sen brukar det ju sägas att de äter LPS. Men vilka äter dom inte? Euphyllia? Galaxea? / David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 11 oktober 2015 Dela Postat 11 oktober 2015 Många är livrädda och mycket rykten florerar kring fjärilar...i tråden på Facebook såg vi ju hur olika det skrivs i div. Artiklar...Jag har nu en rostratus och en flavissimus, enda flav. vart på är en skadad trachyphyllia.musslor är givet ett nig nono... Sps inga konstigheter så här långt.snart en kleinii på väg i för att testa, den är ju mer åt plankton hållet och små djur, så hoppas hoppas...sedan finns det givetvis de som sopar rent, men inte alla...min strigosus gör i dagsläget mer skada än mina fjärilar...ps. Gammal tråd, så skriver mest för andra som funderar...Vad gör din strigosus för skada? (: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kohaku Postat 11 oktober 2015 Dela Postat 11 oktober 2015 Dom fjärilar jag har eller har haft med sps:er har inte gjort mer skada än att picka lite här och där, ungefär som många dvärg kejsare, men räkna inte med full PE.Glöm inte att som vanliga är alla fiskar tyvärr individer och det kan skilja mycket ifrån fisk till fisk !!!Däremot om någon acropora släpper vävnad eller slemmar mycket så slits dom i stycken...Enda Lps:en som jag har haft är en Duncan samt lite ricordeor och knappar som ingen någonsin rört.Dessa arter har jag eller har haft:C. aurigaC. burgessiC. collareC. ephippiumC. melannotusC. paucifaciatusC. pelewensisC. rafflesiiC. vagabundusC. rostratusH. diphreutes Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille_hallden Postat 11 oktober 2015 Dela Postat 11 oktober 2015 Han är på och smakar på min gorgonia...inte så att den släpper vävnad, men polyperna håller sig inne... :-- Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hagbard Postat 20 oktober 2015 Dela Postat 20 oktober 2015 Hur gick det med testet på C.kleinii crille? Sen kohaku:imponerande mängd arter fjärilar du haft/har! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille_hallden Postat 20 oktober 2015 Dela Postat 20 oktober 2015 Sådär...PE var bara att glömma (inget konstigt)...framförallt viss lps som vart noppad på och svårt att säga långsiktiga skador.framförallt ihopdraget under mitt test.grön trachyphyllialimegrön favites etc... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.