Gå till innehåll

Många frågor i samma :) snabba svar är tacksamma!


Bliaze

Rekommenderade inlägg

Nu Sjunger min 2 år gammla black molly på sissta versen i mitt sötvattensakvarium. Han är nu ensam och jag planerar inte att skaffa mig några fler sötvattensfiskar.

Tänkte höra om man kan flytta över några av mina fiskar eller andra djur från mitt 120 l kar (salt) till detta lilla.

I mitt 120 l har jag

1 anemon ca 1 dm när den är helt "utfäld" (vet ej vad den heter)

2 mjukkoraller(Lobophytum) ca 7 dm i diameter

1 clown (är otoligt rädd om denna fisk så jag vill inte utsätta den för någon risk)

2 putsarräkor

2 gobisar

samma fråga gäller också mitt 35 l akvarium som inte är igång.

Vad behöver jag i dessa små akvarium, behövs tex skummar? eller räcker det med extra vattenbyten i veckan.

Kan jag sätta i gång dom på en gång om jag tar stenarna och vattnet från mitt stora kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Black mollyn lär överleva ett liv till ett saltare tillvaro och du tar tid på dig en långsamt inkörning (visserlingen kan de klara sig rätt bra ändå, men varför chansa). Har läst flera trådar om folk som använder black molly som matkälla till sina fiskar (mollysar är väl intill guppyn akvariets kaniner och deras avkommor är av lagom munsbitstorlek).

Skummre till 100l finns också och jag (som är lat) skulle föredra det jämfört med oftare vattenbyten.

Tar du sten och vatten från din redan inkörda kar så är det bara att tuta och köra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men min fråga är mer VAD kan jag ha där? av de som finns i mitt stora akvarium?

I mitt 120 l har jag

1 anemon ca 1 dm när den är helt "utfäld" (vet ej vad den heter)

2 mjukkoraller(Lobophytum) ca 7 dm i diameter

1 clown (är otoligt rädd om denna fisk så jag vill inte utsätta den för någon risk)

2 putsarräkor

2 gobisar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, nu är jag med på noterna ;)

Frågar du mig så kan du ha vilken av de djur i listan förutom anemonen. Nu vet jag inte vad det är för anemon du har men som regel brukar man inte ha anemoner i kar mindre än 100liter (även om 120 är också ytterst nära undre gränsen). Men med tanke på att det är ett 36liters nano du vill befolka så ska man inte överdriva där heller. Personligen skulle jag inte lägga fiskarna i det lilla då de behöver mycket större utrymme för att simma fritt. Det enda jag skulle föra över skulle vara räkorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Det finns inga dumma frågor. Bara korkade svar..." Eller hur led det nu igen? ;)

Väl, min ena clown dog i det par som jag hade köpt och överlevaren blev överlycklig när jag köpte en ny (även om de bråkade ett tag tills de fixade frågan om rangordning). Så jag skulle faktiskt rekommendera att du behåller din i det stora och köper en ny kamrat till den (och av erfarenhet så vill jag rekommendera att du köper en betydligt mindre).

Bara en tanke...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...