Gå till innehåll

Inredning/sump?


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Tjena mors på er!

Det är så här att jag slängde upp mitt 375 l akvarium nu under kvällen, har 10 kg levande sten och 10 kg kalksten.

Jag skulle behöva lite tips på inredning för att få snygga rev.

Dom flesta stenarna är ganska små medans jag har 4-5 relativt stora.

Har hällt i sanden (vit korallsten) över allt (efter jag lade i stenen) men om jag nu vill ändra om och flytta på stenarna, är det verkligen superviktigt att det inte ligger någon sand emellan?

Just för tillfället så har jag bara lagt allt i en stor hög, det blev inte så bra. Jag ser på era akvarium att ni har lyckats betydligt bättre än mig:)

Skulle uppskatta väldigt mycket om någon kunde komma med lite ideér eller kanske tips när jag inreder akvariumet.

Sist och kanske minst en ganska dum fråga :) men dock som man säger, det finns inga dumma frågor bara dumma svar.

En såkall sump, det är inget som jag har. Jag köpte min skummare utav en kille som tydligen är en ordentlig historia med "reningsverk" inbyggt. Behöver man verkligen en sump och hur fungerar en sump?

Tack på förhand.

Mvh

Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du inte någon cirkulation i karet än så kommer sanden säkert att blåsa runt lite av "egen vilja" beroende på strömmarna, men jag skulle rekommendera lite sand emellan glaset och LSn för att stabilisera stenen.

Vad det gäller inredningstipsen så är det omöjligt att säga nåt så här. Mitt bästa tips: Låt fantasin flöda! Titta på bilder av andras burkar här och kanske även på http://www.reefcentral.com så kommer du säkert att hitta idéer.

Sen det här med sump: Jag skulle själv inte klara av det utan en. Dels är den en MYCKET viktigt buffer vad det gäller vattenmängden som gör att den både ökar mängden vatten i hela systemet så att jag slipper fylla på vatten varje dag i karet och dels gör det värdeändringar i systemet blir något mindre. Sen är den ett måste för mig för att stoppa in alla olika mojänger man har: skummare, UV-c, filter, etc. Utan sump måste man avsätta utrymme i huvudkaret till det och det tar bara plats. Och att ha dessa i mitt huvudkaret kommer inte ens på frågan (smaksak!). Vill du dessutom ha ett utrymme till att föröka levande mat åt dina invånare i huvudkaret (t.ex. mandariner) så är en sump med ett refugium en mycket plats där mindre djur kan föröka sig ostört och deras avkommor kan förhoppningsvis flyta upp till huvudkaret och bli mat till invånarna där.

Men som sagt så finns det de som inte använder sump, men de är klart underrepresenterade. Hoppas det blev lite tydligare ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej men finns det ingen risk för sprickor i glaset under LS?

Dom i djuraffären rekomenderade mig 20 kg sand, vilket jag köpte.. jag kanske använda 7-8 kg och har nu sand överallt i akvariet (på botten såklart) :)

vad jag har förstått så ska man ha ett tunt lager med sand?

Det här med sump och skummare, jag har min skummare på utsidan av glaset, den hänger på sidan.

Jag vet inte om det är vanligt eller om skummare brukar ligga i akvariet, för då förstår jag att man kanske väljer sump istället för att få mer plats.

Jag har också 4 pumpar i som gör att det är bra cirkulation i vattnet.

Hur länge ska man vänta tills jag sätter i fiskar och koraller? Hur mäter jag nitrat eller vad det heter?

Salthalten har jag fått till perfekt.

Mvh

Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill man vara på säkra sidan så kan man lägga en plexiskiva på botten och sedan lägga LS på den.

Min sand har jag c:a 2-3cm i framrutan så växer det till c:a det dubbla på baksidan. Fast sen när jag satte in två tunze streamer så har det blåst rent på framsidan så nu är det en naken remsa vid framrutan. Har försökt med grövre sand men utan vidare framgång.

De större modeller av skummare brukar vara de som man lägger direkt i sumpen, medan de som man hänger på brukar vara av mindre sorten.

Du ska helst köpa tester för pH, nitrat, nitrit och fosfat. Sen ska man mäta c:a varje dag eller varannan dag (varannan duger gott och väl) så kommer du att se hur dessa värden går ut under inkörningen för att sedan plana ut och gå mot noll. När du har noll på nitrat, nitrit och fosfat (eller så gott som okännbara värden) så börjar det bli dags att ta in de första invånarna. Men ta några enstaka djur åt gången för att inte belasta systemet alltför mycket på en gång.

Det finns gott om trådar om uppstart, både här och på www.reefcentral.com. Det brukar variera hur länge man får vänta: allt från 4 till 8 veckor är normalt beroende på hur bra LS du har och dess mängd, om du har startat med färskt tillrett saltvatten eller om du hade fått en del inkört vatten, etc.

Fråga gärna nån akvarieaffär att få någon skopa av deras akvariesand så följer det med nyttodjur som kan befolka ditt kar och hjälpa till med inkörningen och på sikt bli föda till dina framtida invånare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte att man skall lägga sand under stenar för att stabilisera dem. För eller senare gör något djur en håla där och då är stabiliteten borta. Jag har minimalt med sand bakom stenarna för att det inte skall samlas en massa skit där. Sanden längst fram kan man alltid slamsuga men inne mellan stenarna kommer jag inte åt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Stigigemla.

Sand under stenar samlar bara en massa skit och det blir svårt att hålla det "rent".

Är man rädd för att vassa kanter på ls ska spräcka bottenglaset,

så är det bättre att lägga en extra plast eller glasskiva på bottenglaset.

ls är ju ganska lätt om man jämför ex. med faxesten eller granit.

Sedan blir stenen ännu lättare under vattnet ~ 1 kg per liter

Jag tycker inte att man skall lägga sand under stenar för att stabilisera dem. För eller senare gör något djur en håla där och då är stabiliteten borta. Jag har minimalt med sand bakom stenarna för att det inte skall samlas en massa skit där. Sanden längst fram kan man alltid slamsuga men inne mellan stenarna kommer jag inte åt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...