Gå till innehåll

Datate´s projekt Beta v1.0


Datate

Rekommenderade inlägg

Såja. Nu är den gamla 540´n såld och pengarna ligger å väntar på nya investeringar. Nu väntar man bara på att lägenheten blir klar, sen blir det till att beställa ett nytt, mindre och snyggare möbelkar.

Har skissat fram och tillbaka i oändlighet för att hitta en lämplig lösning på projektet. Tanken är att det skall bli snyggt (karet och möbeln dvs), det skall inte bli FÖR dyrt, och det skall vara så praktiskt som möjligt.

Har scannat in min senaste tskiss och tänkte se om ni lite mer erfarna har några synpunkter på förbättringar, eller saker som verkar totalt galet.

Som ni (förhoppningsvis) kan utläsa av skissen, så är tanken att köra med ett ljudisolerat skåp ovanför karet och däri ha merparten av tekniken.

Hade tänkt börja med att köra skummare, streamer, ytavrinning, osmos med aut. påfyllning och UVC, för att sedan EV komplettera med fosfatfilter, nitratfilter och calciumreaktor...om behovet uppstår.

Så...varsegod att spåna och komma med tips och förslag. Är väl 4e skissen jag är inne på nu, men har en känsla av att det kan bli fler...

27873skiss2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser kul ut!! Det enda jag funderar på är att om "loopen" bryts någonstans (uv ut/ skummare in mm) så tömmer du karet ner till ytavrinningens nedre punkt ( + 60L osmosvatten)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=83968#post83968

Ska bli kul att följa!!

PS En tanke till (som är lite OT) om du ska lägga så mycket krut på en ny tank så varför inte en större? Utrustningen verkar klara en större tank. Priset för ett akvarium lär bli den billigaste biten, och då kan du beställa det borrat och klart..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, förvisso. Skulle det inte funka om man t.ex borrade några små hål straxt under ytan på insuget till "ytavrinnaren" så att den börjar suga luft om vattennivån går för lågt?

Alt göra en "classe-autopåfyllare" vars funktion är att bryta strömmen till pumparna om vattennivån i karet sjunker under en viss nivå?

Faktum är nog att jag medvetet valt att gå ner i volym eftersom det till viss del även är en kostnadsfråga. Hade ju fram tills för en vecka sedan ett 540L som jag nu sålt.

Har inte plats för större än 150cm långt och dessutom vill jag ha ett möbelkar.

120L mer vattenvolym gör ju en hel del i prisskillnad vad gäller t.ex vattenbyten och LS. Dessutom går det att komma ner en nivå på nästan alla former av filter mm när man kommer ner under 450L...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns dock ett par nackdelar med skissen ovan.

1. Det är inte SÅ himla snyggt med en stor låda på väggen, även om tanken isf är att köpa in ett köksväggskåp med Bok-dörrar från Ikea. (karet kommer vara i bok så det skulle ju matcha)

2. Vetefasen hur man ska lyckas med belysningen när man har ett skåp ovanför. Bör ju ha 2x150+2x54 alt 2x250+2x54 och hur det skall få plats när det sitter ett skåp över karet som sticker ut ca 20-25cm från väggen...tjaa...det har jag inte hittat någon vettig lösning på ännu...

Hjärnan har gått varm till och från och en tanke har varit att helt enkelt skippa den skummaren jag köpt till förmån för en AM Turboflotor 1000Multi. (den jag köpte är säkert kanonbra, men den måste lagas och jag måste köpa en extra pump som matar skummaren. Samt att den är väldigt stor och klumpig...)

Jag vet att de flesta här skulle skrika rakt ut vid en sån tanke, men det skulle ju underlätta då man skulle få bort skåpet. (ha ev filter under karet i skåpen där istället). Man skulle utan problem kunna hänga upp belysningen över karet, och man slapp en hel del rördragning...

Men som sagt....skummningen kanske skulle bli lidande...även om vi inte snackar om ett mastodontkar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En akut fråga bara oxå.

Skulle pumpen i fråga orka med att leverera ca 1000L/H genom UVCn och runt 800-1200L/H till skummaren vid en lyfthöjd på ca 2m? Den är specad till 2400L/H och har en lyfthöjd på ca 3.7m.

Är på väg att skaffa en Eheim 1250, men den har ju bara 1200L/H och lyfthöjd på ca 2m. Jag gissar att den tappar såpass mycket effekt på vägen att den inte kan förse komponenterna med det flöde som behövs...

Det är lite akut med det eftersom jag har en affär på G med UVC och en 1250´a.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ är ju givetvis att ställa en 1250 i karet bakom LS och låta det pumpa upp i skåpet. Då slipper man pumpen utanför och man behöver inte bry sig om att skaffa en större pump då lyfthöjden bara blir 60-80cm ungefär...

Sen koppla ytrenaren till den pumpen precis som petrol skriver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser roligt ut. ;)

Kan du ej göra en ytavrinningslåda längst bak i karet så kan du ha matar pumpen till det du skall mata vatten med så slipper du detta men tryckhöjd. Om skåpet blir 25cm så sätt karet 24cm ut så ligger skåpet 1cm på kanten och resten sitter fast i väggen.

Armaturen kanske blir ett jobbigt moment om man skall in i skåpet om du nu sätter den på väggen.

Alternativet skulle vara att du gör en sump under karet köper en Scuran Ytavrinningsbox som tar hand om vattnet neråt.

Ljuset är svårt beror lite på vad du skall köra i karet men ja jag skulle ha 2x150watt till mitt 300 liters på 90cm men det blev 2x250watt istället så 2x250watt skulle jag tipsa om å komplettera med något lysrör

Vänta du med UV-C tills senare och köp den där skummaren istället (HS)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren har jag redan köpt för bra länge sen...pajj, men skall fixas ;) Fick ju dock inte med någon matarpump till den (vilket jag inte viste förens jag fick den).

"Kan du ej göra en ytavrinningslåda längst bak i karet så kan du ha matar pumpen till det du skall mata vatten med så slipper du detta men tryckhöjd." Nu är jag inte riktigt med här. Hur menar du nu?

Det är ju förvisso en idé, att ställa karet en bit ut från väggen, men i en "liten" etta (förvisso 50m2, men endå) så letar man ju möjlighet att få loss utrymme hehe Men det är förståss ett alternativ!

Visst skulle man kunna köpa ett rent kar och bygga ett underskåp och däri ha allting. Dock förlorar man ju poängen med att Juvelkaret är ett snyggt möbelkar i bok. För dom pengarna (kostar 4200kr + frakt, vilket är ungefär vad jag fick för mitt gamla kar) skulle jag nog dock kunna få både huvudkar och sump... En sak till är ju att jag helst håller mig till vad som säljs på PWSS (iallafall vad gäller själva karet) då jag bor på lämpligt avståds för att få det hemkört mot en låg kostnad.

Sen är ljudnivån en väldigt viktig faktor då karet står ungefär 2m från sängen... Ytavrinning osv medför ju troligen mer ljud än utan. Dock går det ju att isolera ett underskåp så att man får bort mycket av ljudet därifrån. Karet skulle dock hamna väldigt högt då skummaren är "extremt" hög...67cm. Karet skulle säkert hamna på ca 80-85cm och det är lite väl högt när man sitter å kollar på det i soffan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min grundtanke var att få till nånting i stil med Jailbirds kar. Han har samma kar som jag planerat att köpa...dock har han ju fördelen att slippa en stor extern skummare, som måste byggas in i nått, utan köpte ju en AMTF 1000M direkt....hade gjort det direkt om jag skulle gjort det idag, men nu sitter jag ju med en förvisso bra, men trasig skummare utan matarpump som kostade mer begagnad än en sproilans ny AMTF kostar...ibland känns det som man gjort lite dumma affärer....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

J.Svärd & Metcrue har eller haft sin skummare i en box ovanför karet det är en smidig lösning tycker jag ändå.

Nja ljud får man hur man än gör med ett saltvattensakvarium. alltid ett brummande :död:

Är det ett sådan här du skall köpa?

image.php?productid=113

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, precis. Jag har förstått att det är en mycket kompetent skummare. Synd bara att den är lite för stor för att på ett praktiskt sett få en snygg och samtidigt väl fungerande setup.Hade ju gärna sett en påhängsskummare som klarade jobbet lika galant som denna tydligen anses göra. Men nu har jag den och får göra det bästa av situationen...

Jo, förvisso. Men desto tystare, desto bättre ;)

Ja, det är tanken. Dock i bok så det passar övrig inredning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkreaktorn är ett senare problem. Den dagen den sorgen så att säga... Inget jag tänkt skaffa i ett startskede i vilket fall, men skissen visade mest på att det finns plats för den. Hur man sen skall koppla in den...ja, det ärettsenare problem ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker nog ändå att det är att komplicera till det att bygga skåp ovanför karet, det innebär ju att du ändå måste bygga och joxa då kan du lika bra bygga bänk själv och köra med sump under karet. Speciellt som du ska köra med både skummare, nitratfilter, fosfatfilter och reaktor, det behövs ju ett ganska rejält skåp...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MattiasN: Jo, det vore ju naturligtvis det enklaste. Dock är jag ute efter ett möbelkar, och jag skall erkänna att jag inte är någon snickare. Ritning osv kan jag fixa fram, men sen skall det ju översättas till praktik...å där är jag inte lika duktig...

Prio1 är att det skall vara snyggt. Har senaste året mer å mer intresserat mig för heminredning och har tänkt att byta ut det mesta jag har här hemma mot andra saker, just för att få mitt hem så snyggt som möjligt. (bara senaste året jag överhuvud taget haft tillräckligt med pengar för att ens ha råd att fundera över inredningens utseende).

Tycker att just det möbelkaret (Juvel) är himla snyggt, och skulle lyfta utseendet på min lägenhet drastiskt. Dessutom får det inte bli FÖR högt då jag i 80% av fallen tittar in i mitt akvarium från soffan. Med skummaren under karet skulle bottenglaset hamna på ca 80-85cm över golvet...

Hade helst haft allting UNDER karet, men vill samtidigt helst ha ett möbelkar (eller egensnickrad möbel...OM jag kunnat gjort det lika snyggt som en fabriksbyggt). Det är tyvärr skummaren som är "boven i dramat" och går inte in under karet med en bänk på 60-70cm.

Så, hittar jag inte en bättre lösning på det hela så blir det ett Juvel och sen får tekniken anpassas efter det... Har dock fortfarande 2-3v (ev mer) på mig att klura innan lägenheten är helt klar och akvariet skall inhandlas...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ju dock en variant till, men den är beroende på hur mycket skummaren låter. Enligt säljaren var det förhållandevis tyst för att vara en skummare av just den modellen. Venturi är det väl?

Sätta en hylla/platå på sidan om karet som är såpass hög så att ut-röret från skummaren är en bit över vattenytan. Dvs inte bygga in den utan ha den som en påhängsskummare, men utan att den hänger utan istället "står" vid sidan.

Frågan är ju dock om det är möjligt att sova i samma rum då...

Lite svårt å testa innan man har karet på plats med salt å allt, och då är det ju lite sent att komma på en annan lösning så att säga.

Har jag fattat det rätt så funkar inte en skummare om det inte är saltvatten man kör med. Men hur är det med ljudet? Skiljer sig ljudet åt om skummaren skummar eller ej? Annars kunde man ju dra igång den i badkaret (när den är lagad) och lyssna på ljudet, eller måste man köra den i saltvatten för att få identisk ljudbild? (med tanke på att den inte lär skumma i sötvattnet)

Man skulle slippa skåp, sump och kunna hänga en armatur över...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter bra det. Hade av någon anledning fått för mig att det var själva skumningen som lät...men vetetusan hur skum kan låta när man tänker efter lite... ;)

Är ju Eheim-pump på och försedd med ljuddämpare, så det kanske inte låter så förbaskat endå... Bara å vänta på delarna å sen hoppas på det bästa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har min skummare i ett skåp, den står på dubbla lager liggunderlag för att det inte skall bli resonans i skåpet. Själva skåpet har gummibrickor för att inte föra in så mycket vibrationer i väggen(hjälper lite i alla fall). Största problemet är att det blir ganska varmt i skåpet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...