Gå till innehåll

Normal förbrukning av KH ?


Richard-Gbg

Rekommenderade inlägg

Hej,

Mitt 70 liters har nu varit igång i 11 veckor.

Allt fungerar bra och mina koraller och fiskar trivs.

Mitt Nitrate nollades för två veckor sedan, och Fosfat ligger på 0,02

Jag har fraggar av S.Hysterix, S.Guttatus, S.Calendrium, S.Milka, Caulustrea och en fullstor Acropora Tricolor.

Alla växer bra, men för en vecka sedan tappade de färgerna.

Köpte då Red Sea Reef Energy A+B, och började dosera.

Och då kom färgerna tillbaka. Dock har polyperna hela tiden varit fullt utslagna.

Nu till min fråga:

Hur mycket är normal förbrukning av KH / dygn ? (om vi nu räknar om det till per 100 liter)

Mitt KH sjunker ca 1,8 dKH, vilket gör att jag får en stor svängning över varje dygn. (har ca 55 liter netto vattenvolym)

Nu doserar jag manuellt med Red Sea Reef Foundation B, där 1 ml / 100 liter ger 0,1 dKH, och doserar ca 10-12 ml / dag

Jag kan inte tänka mig att detta är optimalt för mina koraller, eller .....

Vad är det som förbrukar mest KH i akvariet ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina SPS:er är ju det som suger upp KH som en svamp. litet kar med mycket stenkoraller.

Du skulle ju helst ha haft en doserpump med Balling till, så slapp du svängningarna samt manuella doseringen.

Är du borta över en helg nu så kan ju allt dö med lite otur...

Sedan så kan du testa att tillföra lite nitrat också. SPS:er gillar låga näringsvärden, men inte nollade. Tog mig några månader utan tillväxt för att inse det ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SPSer, Musslor och kalkalger binder karbonater. Ja andra koraller också men inte i samma takt.

Men det kan ju även röra sig om spontanfällning till CaCo3. Hur ligger Mg till??

Om Mg ligger lågt,,, under 1000 så orkar inte vattnet att hålla emot.

Att det sjunker 1,8 i Kh är däremot omöjligt att svara på om det är normalt eller ej.

Det låter fullt möjligt med den vattenmängden du har i karet,,,, att dina alger och koraller skulle kunna förbruka dvs. 12ml är ingen stor mängd i sig.

Håller med om att det kanske är dax att skaffa doserpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag doserar jag :

Red Sea Reef Foundation A+B+C (Ca/Sr/Br)+(karbonater)+(Mg)

och Red Sea Reef Energy A+B (kolhydrater,aminosyror,fettsyror)+(vitaminer,aminosyror)

och Nopox (kolkälla)

Byter ca 10% vatten per vecka

Doseringspump låter idealiskt men lite dyrt

finns det basic-pumpar som inte har för mycket "lull-lull" till rimlig kostnad

Men ändå har 4 kanaler, så man får i allt som behövs ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns det, men en 5-kanalig från Pacific Sun som har en massa bonussaker som ATO, automatiskt vattenbyte, tempsensor m.m. kostar nog lika mycket som t.ex. GHL:s enkla 4-kanalare m.fl gör.

Det är väl ca: 4000:- för en sådan. Mycket pengar, men förenklar livet när man behöver dosera rätt mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...