Axxe Postat 5 december 2014 Postat 5 december 2014 Dessa trivs ju gärna i kar med lite högre halt nitrat. Förbrukar dessa organismer något av det nitrat som då finns i vattnet eller blir bara miljön lite bättre för dom med något högre nitrathalt? Citera
stigigemla Postat 5 december 2014 Postat 5 december 2014 Jag tror inte på att de egentligen vill ha nämnvärt högre nitrathalt eller fosfat.Men mycket organisk näring i vattnet gillar de. Och inte så stark cirkulation som många SPS:er. Citera
Axxe Postat 5 december 2014 Författare Postat 5 december 2014 Så kan det ju lika gärna vara, själva nitrat o fosfathalten är inte så noga men höga halter organisk näring är bra. Men själva frågan kvarstår ändå, förbrukar de isf något av den höga näringshalten i vattnet? Citera
Axxe Postat 5 december 2014 Författare Postat 5 december 2014 Ok, som växter då nästan Bra bra då vet jag, fotosyntes visste jag men var osäker på om de plockade upp något mer ur själva vattnet. Citera
Lasse Postat 5 december 2014 Postat 5 december 2014 Fotosyntesen görs av zooxanthellerna - infångade alger - och de tar upp fosfor och kväve i form av fosfat och ammonium/nitratMVH Lasse Citera
stigigemla Postat 5 december 2014 Postat 5 december 2014 Ja de tar upp av den organiska näringen ur vattnet. De flesta genom en mun men somliga genom huden. Och då är det smått det är tal om.Men fotosyntes är den viktigaste näringsöverföringen.De flesta skivanemoner skrumpnar ihop ganska snabbt i hårt skummade kar så näringen lär nog behövas. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.