Gå till innehåll

funderingar kring egen brunn och osmos


Matthias_H

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla glada saltisar.

misstänker att fler än jag har egen brunn och ett saltkar -haj-

Har en aqualight 300 osmos med silicat filter och en TDS mätare.

då jag bodde i lägenheten hade jag mellan 60 och 90 ppm i invärde och 0 ut.

nu när jag har egen brunn ligger den på 200-250 och då det regnat riktigt mycket upp till och med 300 ppm

och jag får ut 0 fortfarande och har inte som helst problem i karet funderingen är bara om någon har liknande värden

och funkar denna osmos och att man får byta filter oftare eller ska man skaffa något mer förfilter ??

lite tips och ideer tack

-bok-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du mäter i ppm är en sätt att uttrycka konduktiviteten (ledningsförmågan). Du får helt enkelt ett tal på koncentrationen av joner i ditt vatten. I Sverige är det inte vanligt att mäta konduktiviteten i ppm - vi mäter den i Mikrosiemens eller mikroohms (de är lika). För att få koncentrationen i ppm så multipliceras konduktiviteten (i mikrosiemens eller mikroohm)) med 0,64. Den mätare du använder mäter i mikrosiemens och sedan omvandlar elektroniken det till ppm, Samma är att om du nu har i ppm så delar du med 0,64 för att få det i mikrosiemens. Ditt brunnsvatten har helt enkelt mer lösta joner än ditt kommunala och vid regn kommer det med mer av den varan. RO enheten får jobba mer helt enkelt

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mikrosiemens är direkta motsatsen till megaohm.

Siemens är ledningsförmåga ampere/volt.

Ohm är motstånd mot ström volt/ampere.

Så visst är motsatserna nära varann på sätt och vis.

Och konduktiviteten mäts i mikrosiemens/cm. (i dag egentligen millisiemens/meter).

Man hade en standardmätkropp med 2 plattor 1x1 cm på en cm avstånd för mätningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stig - jag var lite tveksam till vad jag själv skrev och skall då rätta formeln till att ppm är lika med antalet mikrosiemens gånger 0,64. Det viktigaste blev dock rätt - ppm i dessa mätningar är tekniskt sett bara en sätt att mäta konduktiviteten

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...