Gå till innehåll

Vilse i produkt djungeln


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hej, jag har som vanligt gått vilse i kemi/produkt djungeln. Jag undrar vilka produkter ni skulle rekommendera för att höja calcium och magnesium. Jag har undrar om det är någon som vet vad det är för skillnad på en produkt som tex Tropic Marin Bio-Calcium och Aqua Light Calciumchlorid? Innehåller TMs produkt en buffer medan AL calciumchlorid inte gör det? Är calciumchloriden mer dryg beroende på detta eller är det i praktiken samma sak? Om jag använder Calciumchlorid behöver jag då använda en buffer vid sidan om? (Jag är inte beredd att skaffa en Ca reaktor ännu). Jag använder kalkwasser när Ca nivån är ok.

Samma frågeställning gäller magnesium, dvs mellan Magnesiumchlorid och Tropic Marin Bio Magnesium. Är magnesiumchlorid drygt eller behövs det stora mängder för att hitta en stabil nivå? (karet är på knappt 400L med en del mjuka och hårda koraller).

Är som sagt lite vilse så berätta gärna var ni skulle rekommendera för att hålla uppe Ca värdet och vad som blir billigast i längden. Kan ni rekommendera ett speciellt märke?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du inte mycket stenkorall så prova salifert coral calcium och buffra med bikarbonat för ett bra KH. Om du har en automatisk vattenpåfyllning och ett osmoskar under karet så kan du tillsätta all bikarbonat i osmoskaret det gäller bara att veta hur länge vattnet räcker i osmoskaret och hur mycket bikarbonat du behöver tillsätta varje dag då tar du dagsdosen x antal dagar och lägger i osmoskaret

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Svärd, tyvärr har inte min butik den produkten. Idag använder jag Tropic Marin Bio Calcium i kombination med kalkwasser men jag tycker det krävs så otroligt mycket av produkten för att få upp mina ca värden och skulle vilja veta om "ren" calciumchlorid skulle vara mer effektivt. Vad är det som skiljer mellan calciumchlorid och salifert coral calcium? Hur brukar du korrigera magnesium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med Tropic Marin Bio-Calcium och Tropic Marin Bio Magnesium har ett bra värde i karet, vet ej riktigt hur det ter sig nu då man stoppar i mer stenkoraller antar att man får tillsätta oftare i veckan än vad jag gör idag. Skall visseligen börja med kalkreaktor istället. har en liggande hemma så detta skall testas men är nöjd med TM produkter och är lätt att dosera (Rätt i sumpen)

Jag é med vilsen i denna djungel ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe tackar ja man är aldrig komplett i denna hobby alltid är det nått som kommer upp å man lär sig utav andra. Erfarenhet blir det att man fått under åren som saltvattens nisse men kul att lära sig mer

och kunna ändra sina vanor och öppna upp för nyheter och förbättringar gäller nog allt i livet...

jag doserar cirka 5skedar i veckan utav Ca och 2-3 skedar utav Mg pulvret.

Ligger på

Ca 400

Mg 1350

Kh 10

Lägger även i lite TM Coral - elements i veckan (har precis börjat med detta) även en märkbar skillnad på korallerna speciellt min eufyllia (Hammarkorallen)

Har slarvat med tillsattser i karet under åren men skall man få ett finare akvarium så tog jag mig i örat och köpte lite pulver å det ger märkbar resultat. Höll på med Balling innan men tröttnade med att tillsätta dessa olika vätskor med doserpumpar hit å dit å tycket att detta var praktiskt.

è man lat så kanske man kan fylla en eheimfoder automat med dessa som doserar lite varje dag ;)

Nästa steg som sagt för mig blir att starta upp min hemmabyggda Ca reaktor

MEN doseringen får man kolla efter hur det ter sig i karet det jag gör passar ju just för mitt akvarium och förbrukning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok jag doserar knappt det dubbla, fast som du säger så är det lätt att man glömmer, kanske ska pröva att använda min eheim foder automat, bra idé. Min höga förbrukning beror ev på ett lågt Mg värde. Ska inhandla ett test och tillsatser nu och fortsätta med TM Bio-Calcium istället för att pröva calciumchlorid. Vilken TM coral element är det du använder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...