Gå till innehåll

Röda kalkalger på rutan


Guest Butchi

Rekommenderade inlägg

Hej.

Börjar att få röda kalkalger på framrutan. Har haft igång karet i ca ett år.

Vad ska jag göra för att förhindra detta? Någon som vet? Är mina partoner i osmosen förbrukade?

Mvh Butchi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skrapa så fort du ser minsta antydan till kalkalger på framrutan dom är inte lätta att få bort när dom väl fått fäste!

Detta bara för att dom hindrar insynen i akvariet, kalkalger är generellt sett inget som ovälkommnas utan enbart positivt!

Det har förmodligen inte med osmosen att göra , vill du veta skicket på din osmos så ska du mäta konduktiviteten på vattnet som osmosen lämnar på den "rena sidan". Kalkalger är fina, den enda nackdelen egentligen är att dom konsumerar kalcium från ditt vatten som du måste ersätta....Tillväxten av kalkalger varierar enormt mellan olika akvarium! Utan att det för den skull betyder att det ena skulle vara bättre än det andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Man använder en elektisk mätare som visar resultatet i siffror. De kan ha skalan mS/m eller uS/cm som ger 10 gånger högre tal.

Under 6 uS/cm är ett bra svar: Vattenledningsvatten ligger mellan ungefär 120 till 1200 i Sverige. En bra osmos minskar halten lösta ämnen mer än 30 gånger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man använder en elektisk mätare som visar resultatet i siffror. De kan ha skalan mS/m eller uS/cm som ger 10 gånger högre tal.

Under 6 uS/cm är ett bra svar: Vattenledningsvatten ligger mellan ungefär 120 till 1200 i Sverige. En bra osmos minskar halten lösta ämnen mer än 30 gånger.

Stig. Jag har planer på att ta en vanlig kopplingsplint.http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1042&iItemId=84141 Har en enkel multimeter http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=263&iItemId=81483

Sätta fast mätkablar i kopplingsplinten så man få ett exakt/konstant avstånd och sedan jämföra ohm värde mot jobbets konduktivitets mätare.

Då har man ju en enkel och gratis mätare hemma för att kontrollera att det håller sig inom värdena.

Finns det någon formel för att räkna ut ohm tal på sträcka jämfört med µs? I så fall kan ju alla här göra samma.

I annat fall. Är ohm och µs kurvor lika? Dvs om osmosvattnet har 30 ggr lägre µs jämfört med kranvattnet. Är ohm talet oxå 30 ggr lägre då eller finns det någon formel att räkna ut det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konduktivitetsmätaren jobbar med växelström. I princip är det så att om man har två bleck 1*1 cm på en cm avstånd och mäter växelströmsmotståndet mellan dem så är det motsatsen till ledningsförmågan. 1/1uS = 1Megaohm.

Jag prövade att göra en sådan med två kopparskivor för många år sedan men kurvan blev väldigt olinjär trots att jag testade med svag och stark signal och olika frekvenser. Men den fungerade i stort. Seriekopplar du multimetern på milliampere med 5 -15volt växel från en modemtransformator eller ljusslinga bör du kunna få användbara resultat fast med olinjär skala.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkalgerna växer gärna på framrutan där det är mindre blysning. Jag använder en bredbladig skrapa med ett stort blad tillverkas i Danmark mkt bra. Jydsk Barberblade-Fabrik A/S 9100 Aalborg. De med endast ett rakblad skrapar lätt om man är oförsiktig.

Köp en bra konduktivitets mätare med inbyggd termometer och inbyggd visningfunktion så du får ut salthalten i promille. På de flesta så kan du dessutom ställa om mätområdet så att du kan mäta sötvatten. Skilnaden på ingående vatten och utgående talar om hur din Ozmos fungerar.

Detta instrument har jag funnit vara bland de mest nödvändiga och de har i dag fallit mycket i pris. kan beställas på nätet t.ex. från AquaPro2000. Min heter GMH 3430 från Greisinger elektronik men det finns troligen många likvärdiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...