Andreas_Lindholm Postat 16 december 2014 Postat 16 december 2014 Hej! Antar att aktivt kol och skummaren bland annat, lyfter ur delar av spårelement tillsatta i akvariet. Någon som vet eller har erfarenhet av hur aktivt kol upptar spårelement. Bör det aktiva kolet tas bort? Har tänkt att dosera under perioden skummaren är avstängd kvällstid. Dosering sker en dag/vecka. Vattenbyten sker 2 ggr/vecka fördelat vid två tillfällen, totalt 20 liter. Akvariets volym vatten är ca 110 liter. Kolet är placerad i en filterstrumpa och i högt flöde.mvh ante Citera
Andreas_Lindholm Postat 16 december 2014 Författare Postat 16 december 2014 Hej! Glömde skriva att tillsatsen är Microbe-Lift All in one 236ml och att saltet jag använder är red sea coral pro.mvh ante Citera
petnym Postat 16 december 2014 Postat 16 december 2014 Det tar säkert upp en liten mängd spårelement, men jag skulle nog våga påstå att det är försumbart jämfört med vad korallerna själva tar upp.Här är en bra artikel om aktivt kol:http://joejaworski.wordpress.com/2008/05/09/does-a-reef-tank-need-carbon/ Citera
Andreas_Lindholm Postat 16 december 2014 Författare Postat 16 december 2014 petnym. Tack! Mycket intressant! Mvh ante Citera
stigigemla Postat 17 december 2014 Postat 17 december 2014 Det är många fel i artikeln. En del har säkert att göra med att den är 6 år gammal och kunskapen har stigit sen dess.Därmed inte sagt annat än att kol oftast är bra att köra. Citera
Andreas_Lindholm Postat 17 december 2014 Författare Postat 17 december 2014 Stig. Vill du utveckla? Mvh ante Citera
petnym Postat 17 december 2014 Postat 17 december 2014 Jag har lagt upp några länkar till på akvariewikin om någon vill läsa mer...http://www.akvariewiki.se/index.php?title=Aktivt_kol Citera
Andreas_Lindholm Postat 17 december 2014 Författare Postat 17 december 2014 petnym. Tack! Dessa ska jag läsa. Jag använder aktivt kol och tycker att det fungerar bra. Har dock justerat mängden kol samt frekvensen gällande byte av kolet. Något som är intressant är att ormstjärnorna och poddarna dras till kolet. Hittar mycket ny avkomma varje gång jag byter kolet.mvh ante Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.