Gå till innehåll

Råd innan inköp av anemon etc


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Efter att ha haft igång karet i ca 8 månader planerar jag nu att skaffa en anemon. Ska snabbt tillägga att det rör sig om en bubbel anemon (Entacmaea quadricolor) som jag 1. har hört ska vara bland de mest tåliga arterna 2. likt många andra anemoner inte är hotad av utfiskning i naturen 3. de förökar sig relativt lätt, även i akvariet. 4. många arter av clownfiskar kan bosätta sig i anemonen.

Detta är därför den enda anemon jag kan tänka mig att skaffa. Stämmer dessa resonemang tycker ni? Tyvärr har jag inte lyckats hitta något odlat exemplar här i Finland.

Jag skulle också vilja veta vad man ska titta efter för att avgöra om anemonen är frisk eller inte innan inköp. Jag har hört att man noga ska kontrollera foten så att inte den är skadad. Hur brukar ni introducera anemonen (bubbelanemonen) i akvariet? Brukar ni sätta ner den och låta den flytta runt eller försöker ni hitta en skreva att "sätta fast" foten i?

En annan fråga rör ett par med Blue-Cheek Goby (Valenciennea strigata). Affärsägaren säger att de är nästan ett måste att dessa hålls som par. Vet ni om detta stämmer? En av anledningarna varför jag skaffar 1 alt 2 är att jag vill ha lite mer rotation i sanden. Är de effektiva att "rensa" sanden? Flyttar de runt sanden så mycket att man ständigt måste flytta tillbaka sanden dit man vill ha den?

Om ni har erfarenheter av dessa arter så dela gärna med er.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag har en BTA sedan ca 3månader. Det verkar som du har koll på hur den ska se ut....som du säger:

- Inga synliga skador

- Munnen helt stängd

- Fråga i butiken om den äter bra, eller fråga om dom kan ge den en räkbit, så ska den greppa direkt och börja föra maten mot munnen.

BTA:n vill gärna sitta skyddat med foten mellan stenar eller i någon hålighet. Inte för stark belysning, om du har metallhaolgen ska du nog placera den rätt så lågt i karet, med lysrör ska den sitta nära ytan uppe på ett stenparti.

Jag har det sistnämnda.

Det tog ca 1 månad inna mina ocellaris clowner gick in i den...nu är dom alltid där, dag som natt.

Jag introducerade den som allt annat ungefär, tog lite längre tid på mig dock. Under ca 2timmar skoppade jag små mängder vatten till anemonen. Sedan lyfte jag över hela klumpen och la den på en platå uppe på ett stenparti där jag ville att den skulle va. Den flyddae sig lite och kröp ner med foten i en skreva. Sedan dess har den sutiit där och varit nöjd.

/ Hälsingar Pär

post-1718-14468912286804_thumb.jpg

post-1718-14468912286879_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BTA:n vill gärna sitta skyddat med foten mellan stenar eller i någon hålighet. Inte för stark belysning, om du har metallhaolgen ska du nog placera den rätt så lågt i karet, med lysrör ska den sitta nära ytan uppe på ett stenparti.

Jag har det sistnämnda.

Det tog ca 1 månad inna mina ocellaris clowner gick in i den...nu är dom alltid där, dag som natt.

Jag introducerade den som allt annat ungefär, tog lite längre tid på mig dock. Under ca 2timmar skoppade jag små mängder vatten till anemonen. Sedan lyfte jag över hela klumpen och la den på en platå uppe på ett stenparti där jag ville att den skulle va. Den flyddae sig lite och kröp ner med foten i en skreva. Sedan dess har den sutiit där och varit nöjd.

/ Hälsingar Pär

Pär - Har du odlade Ocellaris eller är dom viltfångade? Mina är odlade och har ännu efter ca 3 veckor inte brytt sig ett dugg om anemonerna. Har hört att odlade inte är lika pigga på att gå i anemoner.

Mina bubbel anemoner gjorde på exakt samma sätt för övrigt, kröp iväg en liten bit och placerade sig med foten mellan stenar. De äter som de ska, rätt kul att mata.

Angående Strigata så tycker jag att dom är väldigt bra på att vända sanden. Mina blir dock jagade av min ena kirurg hela tiden, vilket inte är så kul eftersom dom inte hinner hålla rent lika bra eller få i sig tillräckligt med mat. Skulle gärna göra mig av med denna kirurg, men han är omöjlig att fånga. Vet inte hur jag ska gå till väga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det du ska tänka på när det gäller sandvändande fiskar är att dom är inte att rekommendera om du har en djup sandbädd, eftersom dom äter djuren i bädden och förstör den biologiska balansen.

Så sandvändare rekommenderas bara när du har ett "dekorlager" av sand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pär - Har du odlade Ocellaris eller är dom viltfångade? Mina är odlade och har ännu efter ca 3 veckor inte brytt sig ett dugg om anemonerna. Har hört att odlade inte är lika pigga på att gå i anemoner.

Mina bubbel anemoner gjorde på exakt samma sätt för övrigt, kröp iväg en liten bit och placerade sig med foten mellan stenar. De äter som de ska, rätt kul att mata.

Hej,

Mina är vildfångade...men det tog minst 4 veckor innan den ena vågade sig in i anemonen, sen tog det någon dag till innan nummer två gjorde samma sak. Håll ut så går det nog bra!

Jag har annars hört tvärtom att odlade ska vara lättare pga att dom inte har varit "vana" med någon annan typ av anemon.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...