Gå till innehåll

Hur många Turbosniglar i akvariet??


Rasmus

Rekommenderade inlägg

50-75 är på riktigt, men att ha råd att köpa så många med priserna som är här i sverige är en helt annan sak. I USA däremot så kan man kosta på sig detta men där kostar de ju bara en bråkdel.

Annars så är mitt tips att du köper en sjöhare, de klämmer i sig lika mycket alger som ett helt gäng med sniglar.

Använd sökfunktionen här på forumet och skriv in sjöhare så kan du läsa massa matnyttig info.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nerit snäckor är effektivare, därefter Astrea och sist Turbo som blir mycket stora ramlar ned och dör. Dessutom äter dom inte gröna trådalger något vidare.

Allra effektivast är en liten sjöborre (typ med korta taggar). Många är rädda att dom äter för mycket kalkalger men min erfarenhet är att det växer dubbelt så bra där dom ätit. Jag har 250 sniglar, 1 sjöhare, 2 sjöborrar,

25 erimitkrabbor och 2st Sally lite foot krabbor (mkt effektiva) i mitt 3000l kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag har börjat få lite småalger i mitt akvarium (gröna trådalger tror jag).

Har ett 375L akvarium.

Hur många sniglar bör jag skaffa?

Räcker det med 10?

Mvh

Rasmus

Jag har nu ca 28st kvar utav de 35 från början. Ett viss bortfall får man tyvärr räkna med men dom håller rent och det är ju det viktigaste

Mitt kar är på 300liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag röstar på sjöhare,nerites snäckor och lo volpinus när det gäller trådalger - dom flesta andra algätare struntar högaktningsfullt i trådalger.

nä, såvitt jag vet är sjöharen ofarlig även om den dör; en del massa som ska brytas ned dock) Den kan släppa bläck om den hotas, men bläcket är ofarligt!

Glöm inte att i första hand eliminera anledningen till algerna!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...