Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hejsan!

Nybörjare här som läser på som en tok och i godan ro samlar på sig diverse material. Det blir en hel del DIY, mycket för att det är halva nöjet :)

Funderar på detta med vatten och osmos, där planen är att försöka slippa använda kranvatten. Via min far så har jag tillgång till en apparat

som skapar avjoniserat/destillerat/steriliserat/demineraliserat (kommer ej ihåg vilket just nu) vatten som bla används i ångpannor till autoklaver inom

tandvården. Det är bara ett enkelt plaströr som vattnet trycks igenom, som man fyller med en sandliknande massa.

Är det något som går att använda i akvariumsyfte, eller blir det fel sorts vatten?

Postat

Blandbäddsjonbytare. Fungerar bra men det blir dyrt om du skall fylla akvarier på det sättet. Man använder det ofta efter osmosen som silikatfilter. Osmosen renar då vattnet så att livslängden blir 30 - 50 gånger längre.

Postat
Blandbäddsjonbytare. Fungerar bra men det blir dyrt om du skall fylla akvarier på det sättet. Man använder det ofta efter osmosen som silikatfilter. Osmosen renar då vattnet så att livslängden blir 30 - 50 gånger längre.

Är det någonting du inte kan:smiley20:

Postat

Tack för svaren! Det låter ju som att det bör vara lugnt att använda detta filter, iaf i början. Har för övrigt undersökt filtret, och funktionen

beskrivs lite annorlunda beroende på språk... I svenska produktblad står det "avjonisering", och i engelska så står det "demineralisation" :)

Filtermassan benämns "Jonbytarfiltermassa". Men om det låter OK så testar jag!

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...