Gå till innehåll

Alt i ett, en av varje eller både och?


Spade

Rekommenderade inlägg

Den här frågan handlar specifikt om de flaskor jag råkar ha hemma just nu så den får gärna flyttas av moderator om den passar bättre i nåt annat forum eller tas bort om frågan anses för ointressant

Har för närvarande följande tre flaskor från Red Sea hemma

post-5086-14468935149476_thumb.jpg

vilka jag använt med gott resultat i flera år. För ett tag sen så köpte jag lite blandade akvariesaker på blocket och fick med följande burkar och flaskor

post-5086-1446893514975_thumb.jpg

Antar att "Trace Hard" är för stenkoraller vilket jag inte har. Däremot så tycker jag, efter att ha läst etiketterna på alla burkarna ett par gånger, att det verkar som om de två "Ultra-burkarna" och "All-in-one" från Salfiert mer eller mindre påstår sig tillföra samma mineraler och spårämnen till vattnet som det jag använt hittills. Då personen jag köpte sakerna av verkade ta akvarium på betydligt större allvar än vad jag själv gör så började jag fundera på om jag skulle byta ut mina flaskor från Red Sea mot produkterna på bilden ovan om det är så att de på något sätt är bättre?

I samma köp fick jag även med två olika produkter för att ta bort fosfater. Det är ingenting jag använt tidigare och samma fråga här egentligen är det någon av produkterna på bilden nedan som anses bättre än den andra?

post-5086-14468935150273_thumb.jpg

En följdfråga är väl om jag ens behöver bry mig om fosfat-avlägsnare? Jag har ett 30 l kar med bara mjukkoraller och alger.

Sen en tredje fråga. Har någon av produkterna ovan nån form av "bäst före datum"? Det står inget på nån av flaskorna men tänkte att folk kanske ändå har nån form av empiriska bevis för att produkterna blir dåliga efter ett tag. Allting är ju så fruktansvärt drygt om man har ett 30l kar så även de små flaskorna från Red Sea räcker i flera år för mig och de nya flaskorna är 3 ggr så stora...

MvH

//Johan

post-5086-14468935148991_thumb.jpg

post-5086-14468935149234_thumb.jpg

post-5086-14468935150013_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...