Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Har fått en röd aktie, slemmig tråd alg av något slag, tror jag, detta uppstod sakta för ca en vecka sedan och har nu förvärrats dem senaste fyra dagarna. för två dagar sedan gjorde jag vatten byte för att se om jag kunde få bukt på det hela men som idag har det tillkommit mycket mera. Värdena i karet är bra och balanserade. Måste tillägga att akvariet är nystartat för lite mer än 3 månader sedan så detta kanske är något vanligt eller åt skogen? Här kommer tre bilder.

post-8278-14468935180119_thumb.jpg

post-8278-14468935180281_thumb.jpg

post-8278-14468935180447_thumb.jpg

post-8278-14468935180617_thumb.jpg

Postat

Cyanobakterier! Ett besvärligt gissel. Hur man får bort det på naturligt sätt vet jag inte men det finns preparat som åtgärdar det. Många hävdar att det råder "obalans" i karet då dessa dyker upp.

Postat

Okej, det låter inte bra. Vet du hur skadligt det är gentemot fiskar och korallerna? Kan du rekommendera någon bra produkt som kan ta bort detta?

Tack för svaret!

Postat

Fiskarna bryr sig föga om möget.

Koraller kan i värsta fall bli kvävda av cyanon.

Googla på femtielftemetoden så får du lite tips hur du rättar till obalansen med nitrat.

Postat

Tack så hjärtligt för hjälpen, prövar dem naturliga vägarna först, som mindre ljus tid och suga upp algerna så ofta jag kan! om inte detta funkar så tänker jag köra på femtielftemetoden.

Tack för tipsen!

Postat

Bakterier, inte alger. ;)

Det finns de som tillsätter nitrat för att motverka detta också.

Störa det där det uppkommer samt köra med något antimedel funkar för en del, andra påstår att denna fisken tar bakterierna, men frågan är om det är så att de äter dem eller bara rör om i sanden.

Postat

Hehe just det Bakterie! tänker först pröva dessa naturliga vägar som dra ner ljus timmarna, störa bakterierna så ofta som möjligt, alt att kanske inskaffa denna fisk, alltid kul med nytt liv i tanken, men funkar inte några utav dessa naturliga vägar så får jag väl pröva något preparat.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...