Gå till innehåll

MCE600 - små bubblor?


pcarlsso

Rekommenderade inlägg

Hej på Er,

köpte för ett par månader sedan en MCE600. Är OTROLIGT nöjd, frånsett en sak.

Alla dessa småbubblor som förs tillbaka till karet.

Som skummare är den väldigt bra, den tar liten plats, skummar bra och låter inte alltför mycket. Men jag tycker att det åker FÖR mycket småbubblor tillbaka ner i karet.

Är det bra och sätta igen med filter vadd, eller kan man riskera någon form av "översvämmning"??

Ni som har MCE 600, hur har Ni löst detta problem!??!?

Kanske det rent av är någon inställning?

Mvh,

Per Carlsson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade också en del problem med detta i början då jag körde igång karet men detta har försvunnit av sig själv. Kanske kan pröva att ha luftkranen "stängd" ett tag och sedan öka lite i taget, pumpen är relativt kraftig för en skummare i den storleken. Tyvärr kan jag inte ge dig ett 100% svar. Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

jag har ju fått munkavel när det gäller deltec....

men på min gamla 1250 så sitter det ett sånt där skummgummi-filter innan det kommer ut från skummaren. så mitt råd är att om det är möjligt så sätt dit ett sånt.

lycka till!

mvh claes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du ska placera något i behållaren för filtermedia ska det vara i den lilla plastburen som går att köpa till. Annars så kommer översvämningen som ett brev på posten om några dagar när filtermediat blir lite igensatt.

Alt 2, byt ut "spaden" som vattnet rinter tillbaka på mot en en petflaska där du gör ett hål i sidan och ett stort i botten. Som du sen fyller men groft filtermaterial.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Klubbson,

hade faktiskt översvämmning på känn......Hemska tanke :-//

Hur menar du me PET-flaskan?

Ta en liten 50cl petflaska, skär av toppen så att den passar utloppet.

Steg 2 borra ett stort hål på "nere-sidan", sedan ett litet hål på "uppe" sidan (Känner att jag är tydlig i min förklaring nu...hehehee).

Sedan proppar jag in Filetervadd i PET-Flaskan, sen är det bara att åka??!?

Låter inte så komplicerat....om jag nu förstått rätt!

Mvh,

Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tängte mera på en 1,5-2L flaska. Flaskan ska vara stående med ett hål i sidan för utloppsröret, någons stans innan flaskan börjar smalna av. Och i botten tar du lagom stort hål så vadden sitter kvar.

Jag ska kolla om jag får fatt på något Cad-system i PC miljö så kanske jag kan rita en beskrivning i stället för massa luddigt svammel.

Var inte orolig Pcarlsso, översvämningen kommer förr eller senare........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehehehe.....hoppas jag kan undvika den..

Min bättre hälft skulle nog kasta ut mig med hull och hår....och efter akvariet *skrattar*

Jag kan försöka ta en bild på hur det ser ut vid min burk för jag tror inte jag får plats med den kontruktionen som du rekommenderar....... :-(

Låt mig se om jag får fart på min digitalkamera...

/Pele

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...