Gå till innehåll

Hagbards långa stora


hagbard

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Startar en tråd om mitt nya(info om vad finns på min profil)

Köpte detta för jag vill gå upp en division i hobbyn..men stötte på patrull när jag insåg vilket jobb det skulle bli o få igång det och började gruva mig om det ena o andra...måste erkänna att jag blivit lat med åren och borde nog skaffat ett större typ plug and play som nog skulle passat mig bättre!

Men men..jag hade innan byggt ett fast vitrinskåp runt år 2000 för att slå 2 flugor i en smäll..dels att frugan fick ha sin servicesamling i det samt att jag själv kunde ha ett 3 meter långt kar på det.

Så det skåpet passar det jag köpte som handen i handsken tyckte jag efter lite meck dåra...puh!

Men nu har jag börjat iallafall sent om sider..stötte inte på något motstånd när jag föreslog att 2 vitrinskåp måste bli ett sumpskåp för mitt nya kar! Så ut med porslinet! Slog ut en mellan vägg o förstärkte botten för min sump på 140 liter..blir en hög lyfthöjd för returpumpen...men vi får se om det funkar...sumpskåpet har en luftvolym på 440 liter..och ska nog kunna få plats med det mesta..några bilder post-6184-14468935378994_thumb.jpg

post-6184-14468935378759_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe skönt höra av dig igen ska bli roligt att följa denna tråd ;) hoppas dina gamla krigsskadade rygg inte värker mer ;)mvh Ola.

Tack för det odel68! Ang värk o rygg o sånt är det som vanligt ridå..blir till o hyra in tyngdlyftare när det ska på plats..ska inte svära på att det går...nån form av lyft den sista biten inbillar jag mig..man får svårt om man inte är ruskigt stark den sista biten 130 cm lyft på trång yta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bra ide med dammduk .hade nått liknade i huvudet med badrumsmatta svetsad..men ett glasakvarie som rymmer ett mindre borde vara säkrare?

Fördelen med dammduk är ju att den täcker även om (precis som Alivedreamer beskriver) en slang flippar på något sätt, då den verkligen går emot väggarna på bänken helt. Det gör ju inte ett större kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kom på hur vi löste 3 meters karet på plats..tungt som tusan att få upp det på den höjden..en polare understödde med ett rygglyft...alltså kröp under o lyfte med ryggen..o vi ändarna hivade in det..det var rostfritt..nu är det glas och betydligt ömtåligare..även tyngre..2 snubbar med friggoplattor på ryggen hehe..som understödjer mesarna i ändarna? det bör gå!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och nu är äntligen håltagning gjord i bänk ner till sumpskåp + liggunderlag fastklistrat på bänkskiva..facit för det lilla jobbet var en uppbrunnen borrmaskin( nio cm hål...tagning) samt ett rejält skärsår i vänster tumme efter kapat liggunderlaget till lagom stl..hade man haft tummen mitt i näven som vanligt hade den nog klarat sig!

Nu är det dax..får ragga folk för det stora lyftet...sen får man baxa in sumpakvariet på 1 meter..får ställa det på högkant o sen in på någon vänster....och sedan får jag nog höja den samma till lagom nivå..för annars blir det lyfthöjd för returpump på 1.7till 1.8 meter..vilket låter mycket...kanske man kan hänga sumpkaret i skåptaket med typ remmar under tiden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Blir nästan löjligt detta..kommer ingenstans..har fullt upp med väntkaret..får inte tiden att räcka eller har inte gnistan..samt att jag nu börjar vela om placering...lutar åt källaren nu istället...är ju bara jag som är intresserad ändå..skulle direkt kunna tänka mig en mancave i källarn där man kan kladda bäst man vill..startade tråden för att sätta lite press på mig själv dock..nått måste ske..har ett aluminiumstativ till karet...så det kanske är lika bra att rigga upp det där..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Har bestämt mig nu..blir källare placering istället till kanske världens långsammaste projekt...men men....funderar lite på revet..Jag vill ha ett fundament som är stadigt men som ser ut att sten är över botten...centrala fundament till stenen som inte är synliga..det ska se ut som stenen svävar över bottnen...Vad skulle ni föreslå?..Har funderat på hockeypuckar haha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Fick ett ryck idag..målade väggen där det ska stå..samt försökte få ner aliminiumstativet i källaren...gick inte! Ska kapa det till 80-90 i höjd eller vad som krävs..är 125 nu och 250 långt..inte bara typ.. vill samtidigt icke ligga på knä för att se in i det...men får väl kapa tills det går in

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6184-14468936524879_thumb.jpgSådär färdigkapat o nerbärt i källarerum...På vippen det gick ner,får sluta med ögonmått och inse på gamla dar vitsen med tumstock! 12 ben kapade 35 cm...12 överjävliga plastknutor att lossa=Svordomar och våld funkar alltid dock! Med bänkskiva på blir det ca 90 cm...blir väl ok kanske?

Det lustiga efter all tid som gått är att man är ifatt bygget på övervåning nu ..alltså där det skulle stå först! Men men så blir det när man velar och inte kan bestämma sig.

Ska försöka få ner karet via fönstret nu..måste lägga det på sidan typ med fronten eller baksidan ner..ska limma på plastlister upp/ner kant för att undvika knäck på det...ujujuj.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...