Gå till innehåll

Fisk belastning i karet


Tobbe77s

Rekommenderade inlägg

Hur mycket fisk kan man ha i ett 200 liters kar, jag har levande sand och ca 18kg levande sten, tänkte ha nån anemon samt 3-4 clowner, eventuellt 1 kirurg, 2-3 räkor 1 sjöstjärna och runt 10-15st blandat turbosniglar/eremiter.

Vill ha en ganska liten belastning på karet, kör 2st streamers på totalt 7000 l/h och ska köpa en tunze 9004 skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze 9004 är en ganska liten skummare för 200 liter. Jag har en till ett 125 liters kar med mycket låg belastning och den är liten till det karet.

En kirurg i ett 200 liters är också mycket tveksamt. Det är simglada fiskar från en aktiv miljö.

Det finns många andra fiskar som skulle trivas bra i ett 200 liters.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad bör man skummare då? måste vara en intern, vill inte ha nån som man hänger på kanten då jag har småbarn. samt hur många eremiter och turbosniglar är lagomt för ett sånt kar? har helst flest eremiter då jag gillar dom.

Om du har en sump så måttar du hur mycket plat du har och beställer en skummare som klara minns det dubbla. Alltså 400 L.

Så skulle jag göra.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...