Gå till innehåll

AquaPhos eller RowaPhos


Joru

Rekommenderade inlägg

så bra att denna diskussion kom upp nu igen, jag har just fått hem en burk rowaphos. Har lite fosfat i karet (inte mycket, men testet ger lite utslag tycker jag), tänkte bara köra med rowaphosen i en strumpa, men hur mycket ska jag börja med? Karet är ett 720 och fosfat nivån är som sagt inte alarmerande.

Mvh

Mattias

Om du måste ha strumpan synlig i huvudkaret så skulle jag tagit och räknat ut hur mycket rowaphos jag skulle behövt för att sänka till noll och när de var gjort så sjulle jag tagit ur strumpan å mätt värdena tills det var dags igen.

om du väremot har möjlighet att gömma strumpan o en sump eller bakom någon sten så skulle dag helt klart tagit vnlig dos och låtit den ligga kvar där efter att värdena var normala.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är korrekt. Strumpan skall vara där det är riktigt högt flöde. Dessutom är det bra att skaka om innehållet varannan dag eller så. Fosfatreduceringen är ett bra underlag för bakterieväxt så den tätnar snabbt.

Njaee... man får ju mest effektiv fosfatborttagning om man placerar Rowa/Aquaphos i högt flöde. Men samtidigt riskerar man att sänka fosfaten väldigt mkt och väldigt snabbt. Har man lite högre värden tycker jag att man ska ta det lite försiktigt till en början. Annars riskerar man att chocka korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...