Gå till innehåll

Hur mycket kalciumhydroxid i kalkmixern?


agalychnis

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har gjort en DIY kalkmixer av ett Eheim ytterfilter (2011) och undrar hur mycket kalciumhydroxid jag kan tillsätta?

Jag vill ju helst fylla på med Ca(OH)2 så sällan som möjligt för att underlätta skötseln av mixern.

Finns det någon övre gräns hur många gram/liter man kan hälla i och bör man ta bort bottensatsen ibland, eller är det bara att fylla på?

Tacksam för tips!

Jan-Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har ju inte jag någon vev, utan det är pumpen i ytterfiltret som rör om.

Utblåset går direkt till insugen, så det blir ett slutet system. Den kör jag 2ggr/dygn 1 min och i samband med det är osmolatorn avstängd 2 timmar.

Jag har borrat två hål i filterbehållaren, ett för osmosvattnet att komma in och ett för kalkvatten att rinna ut i sumpen.

Om jag förstår dig rätt, så borde jag kunna pytsa i en månads beräknade åtgång (1,7g/liter) och sedan göra rent och börja om?

Det går åt ca 1 liter osmosvatten/dygn för mig, så ca 60g kunde kanske vara lagom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en annan variant av kalkmixer. Det finns ett tänkbart problem du bör vara observant på.

Med osmosvattnet kommer lite koldioxid. Detta kommer att fälla ut som kalksten i och med att lösningen är mättad på Ca.

Runt magneten i pumpen är det lite varmare så där fäller det mest. Det betyder att du behöver göra ren pumpen med jämna mellanrum.

Jag skulle nog börja med lite mer för att ha säkerhetsmarginal på att det inte tar slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Nu har ju inte jag någon vev, utan det är pumpen i ytterfiltret som rör om.

Utblåset går direkt till insugen, så det blir ett slutet system. Den kör jag 2ggr/dygn 1 min och i samband med det är osmolatorn avstängd 2 timmar.

Jag har borrat två hål i filterbehållaren, ett för osmosvattnet att komma in och ett för kalkvatten att rinna ut i sumpen.

Om jag förstår dig rätt, så borde jag kunna pytsa i en månads beräknade åtgång (1,7g/liter) och sedan göra rent och börja om?

Det går åt ca 1 liter osmosvatten/dygn för mig, så ca 60g kunde kanske vara lagom?

Körde en vecka, sedan kalkade utloppsslangen igen så det blev stopp :(

Fyller nu på manuellt istället.

pH har gått från 7,8 till 8,0 och kalcium och kH ligger på stabila värden, så jag fortsätter att fylla manuellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...