agalychnis Postat 12 februari 2015 Postat 12 februari 2015 Hej,Har gjort en DIY kalkmixer av ett Eheim ytterfilter (2011) och undrar hur mycket kalciumhydroxid jag kan tillsätta?Jag vill ju helst fylla på med Ca(OH)2 så sällan som möjligt för att underlätta skötseln av mixern.Finns det någon övre gräns hur många gram/liter man kan hälla i och bör man ta bort bottensatsen ibland, eller är det bara att fylla på?Tacksam för tips!Jan-Erik Citera
stigigemla Postat 12 februari 2015 Postat 12 februari 2015 Problemet med kalkmixer är ju att veven som rör om på botten fastnar. Och det måste ju ske lättare ju mer sediment det är på botten.Så jag skulle säga att en gång i månaden behöver man nog göra ren den. Citera
agalychnis Postat 12 februari 2015 Författare Postat 12 februari 2015 Nu har ju inte jag någon vev, utan det är pumpen i ytterfiltret som rör om.Utblåset går direkt till insugen, så det blir ett slutet system. Den kör jag 2ggr/dygn 1 min och i samband med det är osmolatorn avstängd 2 timmar.Jag har borrat två hål i filterbehållaren, ett för osmosvattnet att komma in och ett för kalkvatten att rinna ut i sumpen.Om jag förstår dig rätt, så borde jag kunna pytsa i en månads beräknade åtgång (1,7g/liter) och sedan göra rent och börja om?Det går åt ca 1 liter osmosvatten/dygn för mig, så ca 60g kunde kanske vara lagom? Citera
stigigemla Postat 12 februari 2015 Postat 12 februari 2015 Det var en annan variant av kalkmixer. Det finns ett tänkbart problem du bör vara observant på.Med osmosvattnet kommer lite koldioxid. Detta kommer att fälla ut som kalksten i och med att lösningen är mättad på Ca.Runt magneten i pumpen är det lite varmare så där fäller det mest. Det betyder att du behöver göra ren pumpen med jämna mellanrum.Jag skulle nog börja med lite mer för att ha säkerhetsmarginal på att det inte tar slut. Citera
agalychnis Postat 23 februari 2015 Författare Postat 23 februari 2015 Nu har ju inte jag någon vev, utan det är pumpen i ytterfiltret som rör om.Utblåset går direkt till insugen, så det blir ett slutet system. Den kör jag 2ggr/dygn 1 min och i samband med det är osmolatorn avstängd 2 timmar.Jag har borrat två hål i filterbehållaren, ett för osmosvattnet att komma in och ett för kalkvatten att rinna ut i sumpen.Om jag förstår dig rätt, så borde jag kunna pytsa i en månads beräknade åtgång (1,7g/liter) och sedan göra rent och börja om?Det går åt ca 1 liter osmosvatten/dygn för mig, så ca 60g kunde kanske vara lagom?Körde en vecka, sedan kalkade utloppsslangen igen så det blev stopp Fyller nu på manuellt istället.pH har gått från 7,8 till 8,0 och kalcium och kH ligger på stabila värden, så jag fortsätter att fylla manuellt. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.