Gå till innehåll

tester och bäst före


danne031

Rekommenderade inlägg

Enkel fråga kanske inte så enkelt svar, hur fort blir ett test dåligt/missvisande efter utgånget datum?

Jag tänker på dels Saliferts, t.ex. nitrat/ca/kh/mg, samt Hannahs reagenser till fosfat.

I vissa fall är det ju ganska givet, som när jag använde ett gammalt RSM nitrat med 2 eller 3 olika droppvätskor, får man först trycka hål på torkad vätska och innehållet har separerat så talar det för sig självt. Men de övriga vanliga jag listade hur funkar de?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd på egen risk eller jämför dina utgångna tester med nån i närheten. Dom funkar säkert längre precis som att mjölk eller ägg inte blir dåliga direkt efter deras utgångna datum. Det är helt enkelt på egen risk. Jag tar helst inte den :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skiljer sig rätt mycket mellan testerna, men generellt kan man väl säga att det inte går att lita på värdena efter utgångsdatum. När det gäller tex Mg så är det knappt de klarar sig till utgångsdatum, mer än 2 månader efter att jag öppnat dem första gången så tycker jag det skiljer sig ordentligt jämför med ett nytt test.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min erfarenhet är att Saliferts Nitrattest blir dåligt på 6 månader och Mg testet blir dåligt efter kanske 1 år efter det har blivit öppnat.

sen kan det beror på mig eller annan omständighet.

tror om de är oöppnade så har de mycket större chans att de är Ok!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...