henriksmalinl Postat 22 februari 2015 Postat 22 februari 2015 Såg precis att min slangklämma som sitter ovanför vattnet har rostat och det har "runnit" längs slangen ner i sumpen.Är det väldigt farligt, har haft lite problem med nya fiskar att dom dött efter 2-3 veckor. Kan det ha med det att göra?Vad ska jag göra?Stort vattenbyte och aktiv kol?MVH Henrik Citera
addo Postat 26 februari 2015 Postat 26 februari 2015 Vanlig järnbaserad fosfatremover är rost så det ska inte vara så farligt. Däremot innehåller troligtvis slangklämman även andra metaller än järn och dom kan vara dåliga. Om det är metalljoner i vattnet tror jag som korallerna och dom andra ryggradslösa djuren borde ta mer skada än fisken.Jag skulle nog inte göra nånting utan bara köra på med vanliga vattenbyten, men om du inte byter så mycket vatten kan du ju slänga i lite kol i stället. Citera
Laggeman Postat 26 februari 2015 Postat 26 februari 2015 Du kan också byta slangklämma och kladda på lite silikon över den så det inte kan komma på något vatten som gör att den rostar.Annars finns det även slangklämmor i plast. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.