Gå till innehåll

Frågor medicinering med koppar (esha Trimarin) och revsäker medicin (esha oodinex)


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Som rubriken lyder..

Har fått bekymmer med en del fisk och har startat medicinering i tillägg till 80 watt uv-c.

Efter en kur med den revsäkra medicinen och ingen bättring men flera döda fiskar har jag nu möblerat om för att kunna dosera kopparbaserad medicin i ett av karantänsakvarierna. Instruktionerna säger att uv-c skall vara av vilket det numera är. Får se hur det går med de som är kvar.

Nu till frågorna:

Jag har förstått att koppar inte direkt löses upp i vatten utan förblir i akvariet över tid. Därför undrar jag om det är någon som vet något om följande eller om någon har google-gener och kan finna ut följande:

1. Akvariet med koppardosering är helt tomt förutom vatten, fisk, skummare och cirkulation. Kan jag efter dosering tömma ut vattnet och skölja av pumparna och skummaren för att sedan återanvända dem till korallakvarium eller de är så att säga förbrukade och risken att man får med sig koppar från medicineringen är övergripande?

2. Karantänsakvariet står i en av mina reoler och vid sidan av den reolen står det en reol med korallkar. Fiskarna skvätter och skummaren bubblar. Vad sker om det skvätter över kopparvatten från karantänskaret in i korallkaren? Finns det risk att det förgiftar korallkaren även om det bara rör sig om en liten mängd?

3. När sjukdomssymptom är borta eller fiskarna döda p.g.a. sjukdom kan man då skölja ur akvariet för att återanvända det (hänger lite ihop med fråga 1) eller det kommer för all framtid vara karantänskar? Om JA, vad skall akvariet rengöras med för att man skall vara säker på att få bort alla rester som kan finnas av kopparna?

Tacksam för snabba svar.

/Andre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gif

10.4 Marknadsföring eller värvning -Förutom det som omfattas av regel 10.3 så tillåter vi inte inlägg (eller ett forumbeteende i övrigt) vars huvudsakliga syfte verkar vara att marknadsföra ett visst företag, produkt eller tjänst, eller där man försöker locka besökare till en viss webbplats. Detta gäller både forumet, PM-funktionen, MSN, signaturen, avataren och galleriet.

Ändrat av ormet
Värvningsförsök
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dimorb, rengör allt noggrant med ättikssprit så kommer det gå att återanvända utrustning & akvarium.

Men jag skulle aldrig tillåta minsta skvättande över till korallkaret. Koppar blir väldigt fort giftigt för koraller.

Det finns många olika teorier och spekulationer ang kopar och personligen kommer jag inte vilja använda det. Jag är inte kunnig nog inom området men jag läste på RC idag hur en person varnar för att använda syresten i kopparmedicinerade kar.

http://www.reefcentral.com/forums/showpost.php?p=17834592&postcount=13

Om det stämmer vet jag inte men jag skulle lätt välja Tank Transfer över koppar vilken dag som helst.

Glöm inte att vita prick lever kvar i ditt visningskar i minst 30 dagar.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...