Mazi Postat 11 november 2005 Dela Postat 11 november 2005 Har just nu en Z.desjardin och en Z.flavescens.De har gått i mitt kar i ganska exakt en vecka nu.. Skulle det gå att köpa ett par till kirurger om ett par veckor till, eller kommer de bli mobbade till döds?De jag mer skulle vilja ha är:A. tennetiA. leucosternonP. hepatusZ. xanthurusFick en massa pengar för ett ärr så nu ska det storhandlas, har nyss beställt en massa sten. så nu är nya karet nästan komplett MVH Max Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jens karlskrona Postat 11 november 2005 Dela Postat 11 november 2005 Skulle rekomendera att släppa i alla samtidigt så minskar risken något.För många i Zebrasoma släktet kan vara problem, men ofta går det utmärkt.Acanthurus leucosternon är känslig för prick så jag hade kanske väntat och sett att systemet håller för mycket kirurger och ev sätta den i karantän innan inkoppning. Hepatusen är oxå lite känslig.Men du kör väl på ditt gamla vatten + nytt så det har ju gått ett tag.Ett bra uv bör du oxå köra med.Mvh Jens. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
metcrue Postat 11 november 2005 Dela Postat 11 november 2005 Vänta lite, så sätter du i fiskarna tillsammans med stenen, då får alla fiskar en ny miljö att vänja sig vid, detta kan miska bråk. Håller med ett bra uv som du kör igång när det är dax att introducera fiskarna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 11 november 2005 Dela Postat 11 november 2005 lägga i en massa ny sten tillsammans med fiskar är väl definitivt ingen bra idé!Ska du lägga i ny sten i ett rullande akvarium bör du nog ta mindre kvantiteter i stöten, annars lär du få en rejäl nitrit-topp som ett brev på posten!leucosternon,tennenti och hepatus är ömtåliga, så att stoppa såna i ett akvarium som bara gått nån månad vill jag absolut avråda ifrån!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 11 november 2005 Dela Postat 11 november 2005 Du kommer nog att få hålla ett öga på tennetin. De är i samma klass som sohal, clowntang mm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mazi Postat 11 november 2005 Författare Dela Postat 11 november 2005 Okej tack för svaren..Nej jag tänkte inte introducera de med stenen.. tänker låta stenen ligga i mitt gamla 112 så att den kan "bli bra"... sen flytta den i akvariet.. o om det är bra än så blir det dax för eventuella nya fiskarOch bra uv har jag, lifegard 40WKörde ca 300 liter gammalt vatten och ca 300 liter nytt när jag startade..MVH Max Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ingvar Hellmalm Postat 11 november 2005 Dela Postat 11 november 2005 Håll i karrantän!!!! Flera av dina arter är känsliga för prick spec. leuosteron. Låt gärna vara låg salthalt så förebygger du mycket! Vänt!! hav tålamod ditt kar är för ungt! helst 6 mån Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 12 november 2005 Dela Postat 12 november 2005 mazi, varför bygger du inte klart i ditt nya kar innan du börjar stoppa i fiskar??Jag frågar, eftersom varje gång du möblerar om i karet - så rubbar du balansen och riskerar prickangrepp på dom känsliga firrarna.Så mitt tips är : bygg färdigt ditt kar och låt det bli inkört och stabilt!Risken är att du annars bara åstakommer en lång kedja av problem som tar evigheter att lösa - mycket längre tid än om du gör "rätt" från början. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
metcrue Postat 12 november 2005 Dela Postat 12 november 2005 Hur länge har ditt kar nya kar varit i gång och hur mycket mer sten skall du skaffa, är det inte så mycket så lär det inte vara några större problem. Men är karet nytt så kanske du skall vänta med djur och bara ladda i sten och köra på med skummning och ljus. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.