Gå till innehåll

Flera kirurger?


Mazi

Rekommenderade inlägg

Har just nu en Z.desjardin och en Z.flavescens.

De har gått i mitt kar i ganska exakt en vecka nu.. Skulle det gå att köpa ett par till kirurger om ett par veckor till, eller kommer de bli mobbade till döds?

De jag mer skulle vilja ha är:

A. tenneti

A. leucosternon

P. hepatus

Z. xanthurus

Fick en massa pengar för ett ärr så nu ska det storhandlas, har nyss beställt en massa sten. så nu är nya karet nästan komplett :)

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle rekomendera att släppa i alla samtidigt så minskar risken något.

För många i Zebrasoma släktet kan vara problem, men ofta går det utmärkt.

Acanthurus leucosternon är känslig för prick så jag hade kanske väntat och sett att systemet håller för mycket kirurger och ev sätta den i karantän innan inkoppning. Hepatusen är oxå lite känslig.

Men du kör väl på ditt gamla vatten + nytt så det har ju gått ett tag.

Ett bra uv bör du oxå köra med.

Mvh Jens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lägga i en massa ny sten tillsammans med fiskar är väl definitivt ingen bra idé!

Ska du lägga i ny sten i ett rullande akvarium bör du nog ta mindre kvantiteter i stöten, annars lär du få en rejäl nitrit-topp som ett brev på posten!

leucosternon,tennenti och hepatus är ömtåliga, så att stoppa såna i ett akvarium som bara gått nån månad vill jag absolut avråda ifrån!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack för svaren..

Nej jag tänkte inte introducera de med stenen.. tänker låta stenen ligga i mitt gamla 112 så att den kan "bli bra"... sen flytta den i akvariet.. o om det är bra än så blir det dax för eventuella nya fiskar

Och bra uv har jag, lifegard 40W

Körde ca 300 liter gammalt vatten och ca 300 liter nytt när jag startade..

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mazi, varför bygger du inte klart i ditt nya kar innan du börjar stoppa i fiskar??

Jag frågar, eftersom varje gång du möblerar om i karet - så rubbar du balansen och riskerar prickangrepp på dom känsliga firrarna.

Så mitt tips är : bygg färdigt ditt kar och låt det bli inkört och stabilt!

Risken är att du annars bara åstakommer en lång kedja av problem som tar evigheter att lösa - mycket längre tid än om du gör "rätt" från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har ditt kar nya kar varit i gång och hur mycket mer sten skall du skaffa, är det inte så mycket så lär det inte vara några större problem. Men är karet nytt så kanske du skall vänta med djur och bara ladda i sten och köra på med skummning och ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...