Gå till innehåll

Sumpdesign för en nyburgare ?


Tobbz

Rekommenderade inlägg

Hallo, inför kommande uppgradering så söker jag efter lite råd och tips.

Nya sumpen planeras att bli 130x50x50 och i samma del ett osmosfack på ca 30L.

1. Är osmosfacket för litet, karet kommer bli 180x70x70 ?

2. Vilken vattenivå bör man ha i sumpen, högre och ställa skummaren på en platå eller köra 22 cm genomgående ?

3. Hur stor bör ett refugium vara för att ta vara på näringen på ett bra sätt ?

4. Bör jag har skummaren först, sen refugium och sedan returfacket ?

5. Kan man tänkas göra något mer eller är det bara att beställa ?

Kom gärna med synpunkter om förbättringar så slipper man bli påmind i efterhand :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallo, inför kommande uppgradering så söker jag efter lite råd och tips.

>1. Är osmosfacket för litet, karet kommer bli 180x70x70 ?

Ja, 30 liter osmosfack om systemvolymen är 900 liter är väldigt lite om du inte har osmosen kopplad direkt till facket med automatisk påfyllning från kranen.

> 2. Vilken vattenivå bör man ha i sumpen, högre och ställa skummaren på en platå eller köra 22 cm genomgående ?

Du kanske kan ha osmosvatten under skummaren som jag har? Skall sumpen stå i en möbel, och hur högt kan du isåfall ha den?

>3. Hur stor bör ett refugium vara för att ta vara på näringen på ett bra sätt ?

Minst 20% av systemvolymen.

>4. Bör jag har skummaren först, sen refugium och sedan returfacket ?

Det finns olika skolor som motsäger varandra... Jag skulle tro att det spelar ytterst liten roll...

>5. Kan man tänkas göra något mer eller är det bara att beställa ?

Jag föredrar att ha lägre vattennivå i returdelen så att skummaren inte påverkas när man grejar i akvariet och får ner lite överflödigt vatten i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ju tillägga att jag kör automatiskt osmospåfyllare ifrån badrummet, så det hoppas jag hinner med att fylla.

Så ca 180L borde vara avsatt för refugium, det är ju rätt mycket ?

Då kanske det är bättre att köra jämn nivå genom hela sumpen ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skall köra med refugium är det ju lättast att ha det först så du kan utnyttja sumpens hela höjd och därefter anpassa vattennivån till skummaren i dess fack och därefter sänka ytterligare lite vid returfacket för att få reservvolym.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Har du nivåavkänning för osmosvattnet rekommenderar jag en timer till styrningen. Annars hänger den sig för eller senare.

3. Så stor som möjligt.

4. Det beror på vad du vill ha refugiet till.

Skall du odla plankton och smådjur i det bör det vara före skummaren. Men du får häverta ur djuren för hand.

Är det för näringsexport bör det vara efter skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bygga så tänkte jag. Tds creep?

TDS creep uppstår när man kör en osmos för korta intervaller (utan spolning) och innebär att smutsigt vatten tar sig igenom systemet.

Om du skall ha osmosen kopplad direkt till ATO:n (med timer för att undvika TDS creep, förmodar jag?), vad har då osmosdelen i sumpen för syfte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag tänkte ha osmosen lättillgänglig på toaletten och sedan spola den 5 minuter 2-3 gånger i veckan. Skulle det funka ?

Och tanken är ju att osmosfacket i sumpen ska rymma 40 liter så när det kanske endast är 5 liter kvar så ska den fylla upp resten, då går det inte så kort tid.

Den ger ju max 300 Liter/Dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...