koki Postat 30 mars 2015 Postat 30 mars 2015 Hejfrågan är jag kör som tillsatser KH - mg - ca + all in one men mina koraller ändrade färg till brun bta hade rosa botten nu är det helt brun men växer braalla mår bra äter bra och växer vad behöver jag tillsätta merhar 2 st t5 ( blå och vit) kör 8 timmar Citera
stigigemla Postat 30 mars 2015 Postat 30 mars 2015 Det är två möjliga anledningar som jag ser det: 1. Svagt ljus2. Högt fosfatvärdeEller en kombination av båda.Hur stort är ditt akvarium?Vilken storlek är det på lysrören?Har de reflektorer och i så fall vilka? Citera
koki Postat 30 mars 2015 Författare Postat 30 mars 2015 Jag tror inte ljuset men var hög fosfathur kan man bort fosfater fortkommer korallerna tillbaka färgen Citera
Vidofner Postat 30 mars 2015 Postat 30 mars 2015 Vad anser du vara hög fosfat? Stressa inte för mycket om det nu är hög fosfat som är problemet. Fosfat dödar inte koraller men om du håller på stressa för att ändra värdena så kan du istället råka döda dem. Ta reda på anledninen till den höga fosfaten och åtgärda den.Några anledningar kan vara dålig sten som läcker fosfat, något dött djur som ligger och ruttnar, dålig skumning eller att du helt enkelt matar för mycket. Använder du någon fosfatremover? Jag kör 150g av fauna marins långtidsverkande järnremover till mitt 400 liters kar som jag byter varje månad.Finns snabbverkande flytande remover men det bör helst inte användas då det är svårt att få ut ur karet helt så det kan ligga kvar efteråt. Vet faktiskt inte vad som är dåligt med det men jag har hört att det inte är något man bör använda. Citera
koki Postat 30 mars 2015 Författare Postat 30 mars 2015 Tack för svaret jag ska börja sakta med fosfat remover. Citera
stigigemla Postat 30 mars 2015 Postat 30 mars 2015 Jag tittade i din profil och om allt stämmer är karet 130 x 50 och 55 högt. När jag hade ett 150 x 50 x 35 använde jag 4 lysrör med bra reflektorer. Citera
koki Postat 31 mars 2015 Författare Postat 31 mars 2015 Det har varit gamla karet nu har jag en move 160+40 akvastabil igår har jag rensat sumpen och bytte alla filter material anemonen igår efter rensning och idag kommer jag göra 20 L vatten bytehoppas anemonens färg kommer tillbaka ny håller jag tummarna Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.