Gå till innehåll

Kiselalg


Tias/Frida

Rekommenderade inlägg

Om ni har mycket kalkalger (vilket är snyggt) så har ni för dålig belysning!

Jag har dykt på många platser i världen och aldrig sett några utom där det är skuggigt eller mer än 10 m djupt.

Att odla Acropora och kalkalger samtidigt strider mot naturen!

De flesta arter vi har i revakvarier är dessutom grund arter. Om dessa växer bra så stunta i kalkalgerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni har mycket kalkalger (vilket är snyggt) så har ni för dålig belysning!

Jag har dykt på många platser i världen och aldrig sett några utom där det är skuggigt eller mer än 10 m djupt.

Att odla Acropora och kalkalger samtidigt strider mot naturen!

De flesta arter vi har i revakvarier är dessutom grund arter. Om dessa växer bra så stunta i kalkalgerna.

Jag har mycket kalkalger som växer i rasande takt. Menar du då att jag har dålig belysning? Jag har 2x150w MH 10000K. Utveckla gärna resonemanget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att kalkalger växer bra i dåligt ljus anser jag vara en myt. Anledning till kalkalgerna inte är framträdande på ett korallrev är att korallerna växer snabbare och högre.

Den dagen akvariet är lika fullproppat med koraller som ett välmående korallrev... då kommer vi inte se mycket kalkalger där heller.

Kalkalgerna trivs under liknande förhållande som de flesta stenkoraller. Dvs låg näringshalt, god tillgång på rätt spårämnen och bra cirkulation. De kräver dock inte lika mycket ljus som korallerna och därmed kan de dominera andra områden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

börjar bli lite trött på mina "kiselalger" för det är väll dom som ser ut som "stänk" på rutan?

något bra tips på hur jag blir av med de dessa??

har även ett överskott av kalkalger hur stoppar jag detta??

Om vi ska hoppa tillbaka till ursprungsfrågan så är bästa sättet att minimera kiselalger att minimera tillgången och tillförseln av kisel/silikat.

Silikat kan finnas bundet i mängder i stenar och dylikt... men främst så tillför vi det när vi byter vatten eller fyller på med sötvatten. En osmos hjälper delvis, men vill man få bort ytterligare kisel så rekommenderas ett kiselfilter efter osmosen.

Rowaphos och Aquaphos tar också bort kisel till viss del, men det är ett dyrt och ineffektivt sätt jämfört med ett kiselfilter.

Kalkalgerna bör du alltså vara glad över. De tyder på bra vatten. Det finns olika sorters algskrapor som hjälper. EasyBlade som fästs på flytande algmagneter kan rekommenderas.

Det finns även en del hokus-pokus medel som man kan behandla rutorna med INNAN man startar upp akvariet. De här medeln ger en tunn, helt genomskinlig hinna som algerna ogärna växer på... därmed mindre algväxt på rutorna. Jag har dock inte provat några av de medeln själv ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att kalkalger växer bra i dåligt ljus anser jag vara en myt. Anledning till kalkalgerna inte är framträdande på ett korallrev är att korallerna växer snabbare och högre.

Den dagen akvariet är lika fullproppat med koraller som ett välmående korallrev... då kommer vi inte se mycket kalkalger där heller.

Kalkalgerna trivs under liknande förhållande som de flesta stenkoraller. Dvs låg näringshalt, god tillgång på rätt spårämnen och bra cirkulation. De kräver dock inte lika mycket ljus som korallerna och därmed kan de dominera andra områden.

Jag håller med Dykaren, hos mig så växer både Acropora och kalkalgerna med god tillväxt. 1000w MH på 700L är inte direkt dålig belysning, men kalkalgerna blir inte djupröda utan mer ljusrosa.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...