Gå till innehåll

Moonlight med diod


Capote

Rekommenderade inlägg

Fördelen med lysdioder är ju också att de är riktningsbara. CCFL-rör har samma förmåga som vanliga lysrör, de sprider ljuset ganska bra...

Med variabelt motstånd kan man själv reglera ljusstyrkan på lysdioder, detta blir en dyrare lösning med CCFL.

Sen kan det vara ganska kul att sitta en kväll och få ihop sin slinga som man sedan tar in och testar på olika platser i karet för att få den effekt man önskar sig. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej igen.

Jag lovade komma tillbaka när jag testat med PC-dioden som Moonlight. Jag köpte två, men det ser ut att räcka med 1 för det är rätt bra "malla" i den. Jag driver den med en gammal mobiltelefonladdare. Den är specad till 12V men går utmärkt på lägre spänningar också. Dioden ger en rätt koncentrerad ljuskägla. Monterar man den nära ytan, som jag har provar med för tillfället, får man ett strålkastarliknande utseende. Flyttar man upp den en bit från ytan 3-5 dm så får man ett rätt naturligt månsken som bryts av vattenrörelserna i ytan. Jag kommer nog sätta min så!

Dioden jag använde heter Sunbeam Laser Beam och den blåa varianten. Den finns i andra färger också. Den används egentligen till att "modda" PC med. Mer info finns på http://www.sunbeamtech.com

Den finns bl.a. att köpa på http://gtek.net/

Bifogar lite bilder med dioden alldeles ovan ytan. Men jag skall nog som sagt flytta upp den en bit för att få ett mer naturligt utseende

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe... gjorde typ exakt samma sak till mitt sötvattensakvarium för 1.5 år sedan. Precis samma lysdiod samt även att cold cathode lysrör i blått som var ganska mycket försvagat. Spottarna ger helt klart ett tervligare sken och är ju lättare att meka ihop själv då de inte behöver någon speciell "inverter" för att fixa till de 6000 volt som lysröret vill ha.

Har inte haft igång det på ett tag, men nu när jag ser dina bilder inser jag att jag måste göra om projektet för satvattensakvariet. Det blir faktist riktigt snyggt.

post-1314-14468912328293_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste hålla med att det är snyggt men man bör nog inte ha mer än en för det finns ju inte 2 månar på himlavalvet altenativ är om man sätter 2 eller mer tillsammans men hur gör jag med mitt 230cm långa kar utan att det ser konstigt ut man vill ju ha en ganska stor spridning över karet men ett ganska svagt månljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man behöver ju inte se en diod som en måne. I sötvattensakvariet kan man t.ex. tänka sig skuggande träd och i saltvattensakvariet några utskjutande stenar på hyllan över som får ljuset att dela sig och till synes komma infrån flera håll. Om du inte kan tänka dig flera dioder så är väl lysrör det enda kvarvarande alternativet. Cold Cathode rören gick att få riktigt svaga, men tyvärr får man inte den fina skuggeffekten som man får av ett mer riktat ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man behöver ju inte se en diod som en måne. I sötvattensakvariet kan man t.ex. tänka sig skuggande träd och i saltvattensakvariet några utskjutande stenar på hyllan över som får ljuset att dela sig och till synes komma infrån flera håll. Om du inte kan tänka dig flera dioder så är väl lysrör det enda kvarvarande alternativet. Cold Cathode rören gick att få riktigt svaga, men tyvärr får man inte den fina skuggeffekten som man får av ett mer riktat ljus.

Nu har jag ju ett saltvattensakvarie och vad jag vet så växer det inga träd ute på reven;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste hålla med att det är snyggt men man bör nog inte ha mer än en för det finns ju inte 2 månar på himlavalvet altenativ är om man sätter 2 eller mer tillsammans men hur gör jag med mitt 230cm långa kar utan att det ser konstigt ut man vill ju ha en ganska stor spridning över karet men ett ganska svagt månljus.

På mitt har jag fyra sätt en i var ända på varje mh så har du ju sex de borde göra susen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag ju ett saltvattensakvarie och vad jag vet så växer det inga träd ute på reven;)

Nä jag vet... det var därförjag skrev en rad om saltvattensakvarier också ;)

Har du någon gammal mobillladdare eller liknande att koppla ihop den med? Annars funkar t.ex. 32-6320 från Clas Ohlson.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag flyttat dioden(fortfarande bara en) till sidan av akvariet cirka 4 dm upp och då tycker i alla fall jag att det ser mycket mer naturligt ut. Svårt att få det att synas på bild, men rörelsen i ytvattnet gör att det nästan ser ut som på nattdyken vid något korallrev. Med lite svart eltejp runt dioden så syns den inte heller från sidan.

Få se hur länge dioden håller, men annars kan detta ju vara ett billigt och enkelt sätt att få moonlight. Såg att någon hade beställt skall bli kul att höra de erfarneheterna sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är 2st monterade 1 sitter på kortsidan och en uppe som punktbelysning och det blev mycket effektfullt. I morse kl 6 så frågade jag frugan vad hon tyckte om månbelysningen i karet och hon trodde att ljuset kom utifrån nånstans in i karet så simuleringen måste vara rätt bra. Jag försökte ta några bilder men det blir nästan ingenting på korten då min kamera inte klarar av så dåliga ljusförhållanden bilderna gör sig inte rättvisa på långa vägar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

det ska nog mer till än lite månljus för att få en korall att föröka sig. det kan ju tänkas att månens dragningskraft har nåt att inverka med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör från kl 22:00 till 07:00 i natt var det första natten med månljus.

The addition of artificial moonlight to the aquarium may be a critical

factor in inducing spawning. We have found that the corals almost all

spawn during a particular phase of the moon. Some preliminary experiments

indicate that one can change the time of spawning by providing an altered

moonlight cylce. This may have been the case with the Trachyphyllia. On

the Great Barrier Reef most faviids (close relatives) spawn during one or

2 nights in November or December (our spring).

Jamie Oliver

Great Barrier Reef Marine Park Authority

Australia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag vill bara säga att jag är helnöjd trots lite risker med korallek men tror att risken trots allt är liten. Jag hittade lite andra alternativ på Jula för en billig peng

Belysning Bluelight tripple 12 V 89 riksdaler!

619147_c.jpg?OrderId=714355726&

Minibelysning 79 riksdaler!

619065_c.jpg?OrderId=714355726&

Interiörbelysning 69 riksdaler!

619128_c.jpg?OrderId=714355726&

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill bara säga att jag är helnöjd trots lite risker med korallek men tror att risken trots allt är liten. Jag hittade lite andra alternativ på Jula för en billig peng

Håller med Svärd, jag är också forfarande helnöjd. Och dioden håller ju än så länge. Ingen korallek hos mig, men så kör jag "vekling"-metoden.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...