Gå till innehåll

Så startade det


stigigemla

Rekommenderade inlägg

Jag började med saltvatten 1971. Det första akvariet var ett 25 liters med ett 8w varmvitt lysrör som belysning.(Det fanns inte blåare ljus i så små lysrör)

Sand på botten, några tångräkor från Torslanda, ett par Actinia equina och en eremit från Bosnien/Kroatien. Lite Caulerpa prolifera.

Cirkulation - filtrering var en träutströmmare. Foder var vanliga flingor + lite blåmusselkött från Torslanda.

Karet gick med framgång ett halvår och sedan hade jag mitt 420 liters träakvarium klart.

Någon mer som har något om sitt första?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag startade mitt första salvattenakvarium för 25 år sedan. Det var ett fowlr på ca 350 liter, byggt i spånskiva och "båtplastat" innehöll stjärnmuräna, gul kirurg, clownfisk, sjöborrar och picasso tryckarfisk. Tekniken var en sander skummare vilken drevs av luftpump. Eheim pumpar stod för cirkulationen. Belysning var hederliga t8 rör, 4 st i antal. Kommer ej ihåg w eller färg.

Hade caulerpa taxifolia, trådalger + någon röd macroalg. Saltet var sera har jag för mig. :) Matade med skalade räkor och flingfoder. Tillsatte kalciumhydroxid och mätte salthalt, pH, nitrit och nitrat. Sköttes lite med "guds försyn" he, he, he. Kommer ihåg att jag läste böckerna Korallrevsakvariet 1-4 och då blev det ordning på torpet :) Byggde sedan ett mindre helglasakvarium a 60 liter efterssom intresset för koraller blev större. Det var i det akvariet som jag också upptäckte vad krabbor och munkräftor är kapabla till :) Tekniken och skötseln var som på det första. Det var också i detta akvariet jag först kom i kontakt med cyano....vilket elände jag stod inför. Byggde sedan ett 700 liters i spånskiva och "båtplast" också det fowlr. Chansade rätt rejält när jag inte limmade mittstag, vilket höll på att bli ett stort misstag. Korrigerade detta efter att rutan bågnade. Hade dessa tre akvarium igång samtidigt under några år och avvecklade dessa när jag pluggade.

För några år sedan när internet kom igång upptäckte jag saltvattensguiden. Tack vare fint engagemang och kunskap från många och duktiga medlemmar här på guiden tog jag min hobby till en ny nivå.

Vilket bra initiativ Stig!

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag började i slutet av 1994 med mitt första saltvattensakvarium. Ett 150 liters med 2 x 40w varav ett actinic rör. Skummaren var en liten Sander skummare som drevs med syrepump och träutströmmare. Jag hade läst på i flera år innan. Främst i engelska saltvattensböcker och tidningar samt att man jämnt jagade någon volym av korallrevsakvariet på Stockholms stadsbibliotek för det var enda stället som hade dom. Omvänt bottenfilter hade varit hett och Berlinmetoden med levande sten och kraftig skummare tog över. Informationen om vad som hände i Tyskland och USA var ju inget man hittade på nätet förrän något år senare. Första fisken var en Odonis Niger Tryckare som åt upp alla mina eremiter på en dag. Den ersattes snabbt av ett par clowner. Kommer ihåg hur man glodde på Tyska firmors annonser i akvarietidningarna och dreglade över sumpar med gigantiska droppfilter =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-8484-1446893577352_thumb.jpg

Skulle köpa kaninbur åt damen för ett år sen, såg ett aquael nanokit och mindes min barndomsdröm som sedan länge borträknats som möjlig. Insåg hur längt fram tekniken gått på 30år och att det går för en vanlig dödlig att hålla salt. Läst på massor och skaffat mig dyrköpta erfarenheter samt avancerat långt från min ursprungsplan att bara hålla liv i lite mjukisar o en räka i ett nano. Enormt tack till forumet som är en otrolig levande kunskapsbank. Är svårt saltbiten och kommer nog hålla på med detta en mkt lång tid framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...