Boy87 Postat 14 april 2015 Dela Postat 14 april 2015 Tja!nån som har sin sump jämte sitt huvudkar?? Jag går i tanken att ha sumpen på sin möbel jämte huvudkAret.Sumpen är 15 Cm lägre än huvudkarets kant så Att säga..... Fördelar, nackdelar??funderar på en sifon lösning med urör. Men är inte främmande för att borra i huvudkAret.Sump 112 liter, stora karet 230 liter. Mvh joel Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kobbens Postat 14 april 2015 Dela Postat 14 april 2015 Har min sump bredvid. Mitt kar är borrat i överkant. så de funkar utmärkt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
spiken Postat 14 april 2015 Dela Postat 14 april 2015 Jag kör med min sump i ett skåp brevid mitt kar....höjdskillnad ca 25 cm. Använder en overflowbox , då jag inte vill borra huvudkaret. Ser bara fördelar med att ha sumpen i en vettig höjd när man ska hålla på å stöka i den Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Boy87 Postat 14 april 2015 Författare Dela Postat 14 april 2015 Ja det är lite det där med höjden som blir det fina i kråksången!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vandal Postat 15 april 2015 Dela Postat 15 april 2015 kör intern sump i ena kortsidan, väldigt smidigt om än inte så vackert... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Boy87 Postat 15 april 2015 Författare Dela Postat 15 april 2015 Ni får jättegärna lägga upp nån bild elr dirigera mig till en sådan så Att jag kan få lite inspiration och vägledning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 15 april 2015 Dela Postat 15 april 2015 När jag hade ett 471 liters hörnakvarium så hade jag sumpen bakom ena långsidan. Pumpade upp vattnet till sumpen som Sedan hade en kanal som vattnet rann tillbaka till huvudkaret. Funkade kanonTyvärr inga bilder vad jag hittar då karet var uppsatt 2001/Christian Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Boy87 Postat 17 april 2015 Författare Dela Postat 17 april 2015 Verkligen inga fler som har sumpen breve?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
uffeboman Postat 19 september 2015 Dela Postat 19 september 2015 Hej tänkte köra ett till akvarium bredvid det andra med en överrinningsbox med endast 3 cm i höjdskillnad, skulle det fungera? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
peterj66 Postat 19 september 2015 Dela Postat 19 september 2015 Det funkar tom med 0 cm höjdskillnad. Inga problem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
cheva Postat 20 september 2015 Dela Postat 20 september 2015 jag har en mindre sump sidan om där skommaren står sen går det vidare ner till huvud sumpendär resten av tekniken står det fungerar bra Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
uffeboman Postat 20 september 2015 Dela Postat 20 september 2015 Behövs inte någon hävert effekt, vill få ganska hög cirkulation? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
cheva Postat 20 september 2015 Dela Postat 20 september 2015 jag har 32 mm 2 st rör med en kran in i första sumpen höjd 450 mm sen från den 2 st 32 mm med en kran ner i huvud sumpen kranarna har jag för att stela flödet så jag sliper toa ljudetpumpen är på 6000 liter pumpar runt 4000 liter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
uffeboman Postat 20 september 2015 Dela Postat 20 september 2015 Ok men då har ni lite nivåskillnad mellan sumparna. Om man inte har det skulle det fungera ändå? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
peterj66 Postat 21 september 2015 Dela Postat 21 september 2015 Du har rätt i att flödet i häverten påverkas av höjdskillnaden, men det funkar även utan nivåskillnad.Har du ingen nivåskillnad blir sumpen som en stor overflow box, dvs det kommer alltid vara samma nivå i båda karen. Det enda som kan påverka är om rören inte klarar det flöde du tänkt, så du får dimensionera efter vilket drag du vill ha. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
uffeboman Postat 21 september 2015 Dela Postat 21 september 2015 Okej då förstår jag. Måste testa då jag fått hem overflow boxen.Tack för hjälpen.Ulf Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.