Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat
  • Författare

Ja, jag har tillfört microbelift nite-out. Min skummarkopp fylls nog på 5-10 minuter, därför får det rinna tillbaka hela tiden.

• Svar 148
  • Visningar 18,8k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Populäraste inläggen

Populära bilder

Postat

Nite out är bakterier. Det skall inte innehålla något som orsakar skumning direkt.

Jag skulle sänka nivån i skummaren. Normalt skall gränsen mellan vatten och skum vara där stigarröret börjar men prova att sänka någon cm under det.

Postat
  • Författare

Dag 5. Inget ammonium, nitrit eller nitrat i karet. Skummaren flödar fortfarande över för fullt.

ATO'n som ingår droppar hela tiden, förbrukningen är ca 2-3 liter/dygn. Jag tycker att den funkar bra, kanske ska man tillföra en extra dunk och en Tunze osmolator som får fylla på reservoiren?

Postat

Märkligt att du inte kan ställa ner vattenpelaren i skummaren.

Antingen är den felmonterad eller står skummaren för djupt.

Postat
  • Författare

Nej då, det är 20cm vatten. I manualen står det att den kan göra så här i nytt vatten. Det har tydligen att göra med den höga ytspänningen.

Nu har jag 5 i Nitrat, hann aldrig med ammonium och nitrit. Detta borde betyda att cykeln snart är klar. Inga "brunalger" kan det ha att göra med att jag inte har någon belysning ännu?

Postat
  • Författare

Har tömt mitt lilla 35 liters och flyttat lampan, 3 eremiter, 1 Trochus, 1 pepparmintsräka och 1 mandarinfisk över till reefern. Mandarinen äter all typ av mat så det kommer nog att gå bra.

post-8396-1446893611729_thumb.jpg

Postat
Har tömt mitt lilla 35 liters och flyttat lampan, 3 eremiter, 1 Trochus, 1 pepparmintsräka och 1 mandarinfisk över till reefern. Mandarinen äter all typ av mat så det kommer nog att gå bra.

Riktigt snyggt upplägg på stenen, gillar att det är så mycket öppna och stora sandytor!

Postat
  • Författare

Så är rampen på plats. Kör försiktigt, vit kanal 30% och blå kanal 40% som max.

post-8396-14468936132042_thumb.jpg

• 2 veckor senare...
Postat

ser jättefint ut :) jag har en fråga också, har du skruvat åt skruven som man justerar vattenpelaren med så att skummet kommer högre upp eller vad man skall säga, så fort jag skruvar åt min skruv så att vattenpelaren blir högre så rinner det över där själva skruven sitter, hoppas ni förstår vad jag menar ;)

Postat
  • Författare

Det är väl skummaren du menar?

Det blev så några gånger då jag körde in skummaren, den uppförde sig allmänt underligt då. Nu funkar den klockrent!

Postat

vart lite otydligt ;) men det är skummaren :) toppen, då får jag skruva åt skruven så den skummar blötare när den är inkörd :)

Postat

hej igen, skulle du kunna ta en bild på hur du har din skummare inställd nu?, jag skulle behöva något att gå efter, haha ;) det hade verkligen vart jättesnällt :)

Postat
  • Författare

Lite alger kvar fortfarande.Väntar på Mp40 pumpen och doserar lite magnesium, då detta är lite lågt.

post-8396-14468936202004_thumb.jpg

• 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.