Gå till innehåll

Nytt akvarium 80x80x60 (cm)


sundvall

Rekommenderade inlägg

Hej har just beställt mig ett nytt akvarium har inte fått det ännu men tänkte börja planera lite. Eftersom att jag har garaget på andra sidan väggen där akvariet kommer stå så hade jag tänk ställa en sump där. Men vet inte om jag ska borra hål i akvariet eller bara köra med en ytavrinningsbox??

Vad säger ni vilket är bäst??

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir spännande att följa. Jag har också beställt ett med exakt samma mått. Mitt kommer att vara borrat för ett Bean Animal overflow med ungefär 40 cm ytavrinningsbox på insidan. Det tog mycket funderande innan jag bestämde mig, lycka till med planeringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sedär =)

mitt kommer först om 3 veckor.

men du kommer alltså borra 3st hål på ena sidan i överkant??

blir nog den lösningen för mig med då jag vill undvika att borra i botten.

vad kommer du använda för dimension på rören??

har aldrig haft sump tidigare så försöker läsa mig till all info nu, och blir lätt snurrig i knoppen kan jag säga.

du får gärna lägga upp lite bilder när du fått allt på plats =)

mvh fredrik

Blir spännande att följa. Jag har också beställt ett med exakt samma mått. Mitt kommer att vara borrat för ett Bean Animal overflow med ungefär 40 cm ytavrinningsbox på insidan. Det tog mycket funderande innan jag bestämde mig, lycka till med planeringen.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag borrar genomförningar för 25 mm rör, sen kommer häverten att gå på 25 mm och durson på 32 mm via 25/32 koppling. Nödröret blir nog bara 25. Men vill man vara helt säker så kan man ju köra 32 på det också. Minns inte riktigt måtten eftersom jag får det borrat och det är sex veckor sedan jag beställde, men här är en tråd där allt man behöver veta och lite till står:

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1310585

och till uppfinnarens hemsida:

http://www.beananimal.com/projects/silent-and-fail-safe-aquarium-overflow-system.aspx

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok

tror det har börjat landa lite nu

kommer borra 3 hål vågrätt efter varandra ca 7-8cm under glaset övre kant.

vart köper man lättast genomföringar och böjar samt ventiler till detta??

ni ska ha tusen tack så länge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok

tror det har börjat landa lite nu

kommer borra 3 hål vågrätt efter varandra ca 7-8cm under glaset övre kant.

vart köper man lättast genomföringar och böjar samt ventiler till detta??

ni ska ha tusen tack så länge

Jag har för mig att det ska vara ca 1 tum eller ungefär 2.5 cm vatten över övre kanten på röret om du kör bean animal, men dubbelkolla gärna. När det gäller rör så är det hyfsade priser på fish.aquaristic.net. De har i stort sett allt du behöver. Det kan även vara ide att kolla med din lokala handlare eller de svenska akvarie och dammbutikerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så här kommer det bli tror jag vill gärna ha input imorgon åker jag och beställer hålen och får det borrat samtidigt.

akvariet är (BxLxH) 80x80x60

post-8259-14468935794036_thumb.jpgska ha Bean animal overflow ser det bra ut eller är måtten helt fel.

tackar så länge

MvH fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så här kommer det bli tror jag vill gärna ha input imorgon åker jag och beställer hålen och får det borrat samtidigt.

akvariet är (BxLxH) 80x80x60

[ATTACH=CONFIG]126553[/ATTACH]ska ha Bean animal overflow ser det bra ut eller är måtten helt fel.

tackar så länge

MvH fredrik

Hur bred blir skåpets balk som akvariet står på så inte hålen blir för nära denna och man inte får plats med genomförningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du tänkte ställningen så kommer det vara en svetsad stålställning som är 75x75cm

kommer sedan ha en mdf skiva uppe på ställningen som är 82x82cm och sedan akvariet på den.

ska bygga en tunn sarg längst ner på akvariet därav 82.

det kommer sedan stå en bit från väggen ca:10cm kan bli mer om det skulle behövas.

kommer det att funka eller??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...