skobeedoo Postat 20 april 2015 Postat 20 april 2015 Får snart min Ozon generator 200mg/h. Undrar hur jag ska ställa in den. Hur mycket doserar man i timmen?Doserar man dygnet runt? Citera
petnym Postat 20 april 2015 Postat 20 april 2015 Börja lågt och prova dig fram. Klart vatten får man redan vid låg inställning och en kort period varje dygn. Tänk på att ozon inte heller är nyttigt för oss människor om du känner ozon-lukt. Citera
skobeedoo Postat 20 april 2015 Författare Postat 20 april 2015 Vill mest få bort den äckliga lukten från skimmarenoch hade tänkt lägga ett kolfilter ovan på locket. tror du det tar bort eventuell ozon överdosering Citera
skobeedoo Postat 21 april 2015 Författare Postat 21 april 2015 Har nu kört i ett par dagar och kan se att om man kör på för högt försvinner skummet i skimmern. Kan man styra doseringen efter skummet för att få ett bra värde?Har även köpt en orp mätare. Ska proben placeras i sumpen, akvariet eller inne i skimmern? Citera
petnym Postat 22 april 2015 Postat 22 april 2015 Placera den i sumpen där vattnet är representativt för systemet eller i akvariet. (Notera att Orp-mätare mäter vattnets redoxpotential och inte "ozonhalt"). Citera
MasterD Postat 5 maj 2015 Postat 5 maj 2015 Har också utmaningar med att få rätt balans, eller att ens kunna ha på lägsta nivå utan att det stinker.Har 216+60l, Deltec 1350 skummare och ny Sander 25mg kopplat direkt på skummaren i luftintaget och kan inte ens köra ozonet på minsta inställningen utan att det stinker. Går inte att avgöra var det stinker mer än att det är i sumpen och inte från ozonen. Har testat med/utan luftpump, olika varianter på luftventiler (t-kors, trevägs, tvåvägs, med variabel lufttillförsel, med backventil), satt för hålet på skumkoppen, tejpat runt skumkoppen. Testat olika inställningar på skummaren. Skummaren skummar dessutom riktigt dåligt när ozonet är på, ska ju tydligen bli bättre.10mg / 100l säger Sander Citera
DaTrucka Postat 6 maj 2015 Postat 6 maj 2015 Om det luktar ozon så är dosen för hög egentligen, beror lite på vad man vill ha ut av det.Om man "bara" är ute efter klart vatten så räcker i regel en mycket låg dos i någon timme per dygn.Om man däremot har problem med sjukdom tex, så kan man kräma på lite, det kan till viss del oxidera parasiter och dylikt. Men det är inte direkt hälsosamt för varken oss eller djuren, en för hög koncentration kan tom skada djuren mer än den gör nytta.Använd en nätpåse med aktivt kol både på utloppsvattnet från skummaren (eller nära), och ovanpå skummarkoppen över luftningshålen så den luften filtreras genom kolet. Citera
petnym Postat 6 maj 2015 Postat 6 maj 2015 Vill man kunna kräma på ordentligt så är egentligen en ozonreaktor att föredra. Till mitt stora akvarium kör jag en Avast Mutiny II och filtrerar utflödet av vatten och luft genom 3 liter aktivt kol, dessutom filtreras luften en andra gång genom ett par deciliter aktivt kol i en hemmagjord luftavskiljare. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.