Moose Postat 13 oktober 2016 Författare Postat 13 oktober 2016 11 minuter sedan, nike83 sa: wow! fina bilder! Tack! Mobilbilder Citera
Moose Postat 15 oktober 2016 Författare Postat 15 oktober 2016 Klipper inte alls. Samsung har paus möjlighet vid filmning. Så pausar helt enkelt bara o byter filmvinkel 1 Citera
per.w Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 (ändrat) Kanonfint kar! Du skulle kunna få komma hem till mig och hjälpa mig fixa till min burk, den behöver hjälp! Jag menar ju förstås att jag behöver hjälp! Ändrat 15 oktober 2016 av per.w Citera
Moose Postat 19 oktober 2016 Författare Postat 19 oktober 2016 Saker är påväg att hända i källaren. Ett fraggkar skall kopplas på befintliga systemet. 2 Citera
Norberg Postat 19 oktober 2016 Postat 19 oktober 2016 Den filmen var ju så fin så man vart ju sugen på att starta ett kar igen! Mkt trevligt akvarium! 2 Citera
Moose Postat 19 oktober 2016 Författare Postat 19 oktober 2016 3 minuter sedan, Norberg sa: Den filmen var ju så fin så man vart ju sugen på att starta ett kar igen! Mkt trevligt akvarium! oj, tack så mycket!! Det värmer Citera
Purre Postat 19 oktober 2016 Postat 19 oktober 2016 Instämmer med föregående talare, mkt trevlig film. Fint kar med fina koraller och fiskar. /Per Citera
Kimozabe Postat 19 oktober 2016 Postat 19 oktober 2016 Fantastiskt läckert. Vad är det för clowner du har? Mvh Kim Citera
Moose Postat 19 oktober 2016 Författare Postat 19 oktober 2016 4 minuter sedan, Purre sa: Instämmer med föregående talare, mkt trevlig film. Fint kar med fina koraller och fiskar. /Per Tackar! 1 minut sedan, Kimozabe sa: Fantastiskt läckert. Vad är det för clowner du har? Mvh Kim Tackar. Tror det skall vara vanliga occelaris Citera
Kimozabe Postat 19 oktober 2016 Postat 19 oktober 2016 Ok, tack. Ser skarpa och fina ut i färgerna. Skulle jag lyckas uppnå 1/10 av hur ditt ser ut kommer jag vara supernöjd. Kör du med strumpor eller nåt för att filtrera bort skit? Jag köpte en begagnad Rollermat men fy fan va stor den är, kommer nog inte kunna använda den. Mvh Kim 1 Citera
Moose Postat 19 oktober 2016 Författare Postat 19 oktober 2016 Nej ingen rollermat och inga strumpor, tyvärr. Hade velat ha en rollermat men det är inte prio just nu. Prio härnäst är en ca-reaktor och en ny skummare. Citera
Kimozabe Postat 19 oktober 2016 Postat 19 oktober 2016 Tack, då vet jag att om min Rollermat inte skulle få plats behöver jag inte köra med strumpor (pallar inte hålla på och byta hela tiden) för att få ett fint kar Mvh Kim Citera
Moose Postat 20 oktober 2016 Författare Postat 20 oktober 2016 Glasborr finns nu tillgängligt och fraggkaret borras i helgen. Stort tack till Sjöfartsmuseet! Hoppas allt går enligt plan. När jag var förbi och hämtade borren så fick jag även frågan om jag skulle vilja hålla ett föredrag om mitt kar på en framtida träff. Jag sa nej, men börjar nu vackla lite i mitt beslut. Dels hade det varit en bra träning att prata inför folk (en av mina största skräckscenarion) men även en kul grej. Känns inspirerande att jag ens har fått frågan för det trodde jag aldrig. Nu tycker jag väl kanske inte själv att karet är något speciellt att prata om på en sån stor träff som detta är. Men jag kanske har fel? Man blir ju lätt hemmablind. Målen för akvariet i framtiden är iaf på det klara. Mål 1. Bli ett av det snyggaste i Sverige. Mål 2. Bli ett av det snyggaste i norden. Mål 3. Bli ett av det snyggaste i världen. Hur långt jag faktiskt kommer att nå, ja det får framtiden utvisa.Vad jag då menar med snyggast är följande. Revet skall vara väl bevuxet med stora kolonier. Kolonierna skall ha bra färger (inget krav att de skall vara zeovitfärger etc) utan välfärgade exemplar. Revet skall ha en levande känsla med ett bra djup, inte en platt korallvägg. Olika typer av koraller. SPS i olika former, LPS oxå. Här måste jag hitta en mellanväg mellan kejsare och lps. Musslor måste adderas. hög diversitet bland smådjur, räkor, sniglar eremiter, sjöborrar osv. Och jag tror inte vägen hit nås med hjälp av pengar. Utan jag tror man kan nå hit med ganska basic saker. Dock läg jag behöva skaffa mig en redig kalkreaktor på lång sikt då ballingen börjar dra mkt nu, 670 ml om dagen och lökar varje vecka. 6 Citera
wrang Postat 21 oktober 2016 Postat 21 oktober 2016 Hur går det med din zeovit skakare? Varför har du ziporax insumpen och är det som du tänkt dig? Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Moose Postat 21 oktober 2016 Författare Postat 21 oktober 2016 Det går bra. Siporax för ökad biomassa. Vilket jag inte ser något fel i. Finns de som hävdar att detta bidrar till nitrathöjning. Vilket det gärna får göra för mig, har alltid omätbar nitrat ändå, och lite nitrat kan vara bra för att hålla nere fosfaten. Zeofiltret funkar fint, har det främst oxå för biomassa just nu då jag har gått över till AF. 1 Citera
Kimozabe Postat 21 oktober 2016 Postat 21 oktober 2016 Nu har du ju stort kar med massa koraller men kostar ballingen dig 700/vecka Har du försökt göra någon beräkning på vad reaktor skulle kosta dig och hur snabbt du skulle kunna räkna hem all utrustning? Mvh Kim Citera
Kimozabe Postat 21 oktober 2016 Postat 21 oktober 2016 Nu har du ju stort kar med massa koraller men kostar ballingen dig 700/vecka Har du försökt göra någon beräkning på vad reaktor skulle kosta dig och hur snabbt du skulle kunna räkna hem all utrustning? Mvh Kim Citera
Moose Postat 21 oktober 2016 Författare Postat 21 oktober 2016 Nej nej. Det kostar mig ca 1000 kr i halvåret. 1 Citera
Kimozabe Postat 21 oktober 2016 Postat 21 oktober 2016 30 minuter sedan, Moose sa: Nej nej. Det kostar mig ca 1000 kr i halvåret. Ja det var en jäkla skillnad Mvh Kim Citera
wrang Postat 21 oktober 2016 Postat 21 oktober 2016 Det går bra. Siporax för ökad biomassa. Vilket jag inte ser något fel i. Finns de som hävdar att detta bidrar till nitrathöjning. Vilket det gärna får göra för mig, har alltid omätbar nitrat ändå, och lite nitrat kan vara bra för att hålla nere fosfaten. Zeofiltret funkar fint, har det främst oxå för biomassa just nu då jag har gått över till AF. Tack Varför byta till aquaforest? Nån speciell anledning Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Moose Postat 21 oktober 2016 Författare Postat 21 oktober 2016 det verkar enklare samt är billigare än zeovit. Och alltid kul att testa nya saker Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.