striker Postat 17 november 2005 Postat 17 november 2005 har ett litet problem med en putsa räka som äter på min stenkoralll nån som har haft detta problemet själv?korallen är en Trachyphyllia radiata Citera
greger Postat 17 november 2005 Postat 17 november 2005 Jag ser ofta att mina putsarräkor sitter och äter i mina koraller, men inte på själva korallen - men det är bara matrester och annat.Men jag har ett svagt minne om att jag läst nåt sånt om pepparminträkor,men om det var en fråga liknande din , eller om det fanns ett problem, minns jag faktiskt inte. Citera
DSB Postat 17 november 2005 Postat 17 november 2005 Ja.Mina putsarräkor har get sig på två koraller under de två år jag haft dem, men då har korallen först laggt av och börjat släppa slem och vävnad och räkorna har då kalasat på den "döende vävnaden". Men som sagt inte för än korallen blivit "sjuk". Citera
Ingvar Hellmalm Postat 17 november 2005 Postat 17 november 2005 Jag ser ofta att mina putsarräkor sitter och äter i mina koraller, men inte på själva korallen - men det är bara matrester och annat.Men jag har ett svagt minne om att jag läst nåt sånt om pepparminträkor,men om det var en fråga liknande din , eller om det fanns ett problem, minns jag faktiskt inte. Peppermint räkor är monofager på sjösjärnor finns det ej sådana så svälter dom ihjäl. Jag har haft många (har miljoner små sjöstjärnor) 2st räkor rensar karet på någon månad. Därefter åt de upp min röda sjöstjärna och tillsist min Linkia. Dom tog byte som var 50 gånger sin egen stortlek! Sedan dog dom då jag inte kunde fånga upp dom. Citera
greger Postat 17 november 2005 Postat 17 november 2005 tänker inte du på harlekin-räkor nu, Ingvar? Citera
Ingvar Hellmalm Postat 17 november 2005 Postat 17 november 2005 har ett litet problem med en putsa räka som äter på min stenkoralll nån som har haft detta problemet själv?korallen är en Trachyphyllia radiata Inget problem. De ränsar bara upp. De är hungriga. Ge dom en räkbit istället. jag fodrar mina med en pinsett så fiskarna inte snor allt. Citera
Aqua_Max Postat 17 november 2005 Postat 17 november 2005 Peppermint räkor är monofager på sjösjärnor finns det ej sådana så svälter dom ihjäl.Du har nog blandar ihop peppermint räkor med harlequin räkor. Citera
Ingvar Hellmalm Postat 18 november 2005 Postat 18 november 2005 tänker inte du på harlekin-räkor nu, Ingvar? Du har troligen rätt. Svenska nanm är inte min styrka. Den jag avseer är Hymenocera picta. Vad är pepparmint räka? Citera
Laggeman Postat 18 november 2005 Postat 18 november 2005 Harlekinräkor festandes på en sjöstjärna i Thailand: Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.