Andreas_Lindholm Postat 24 april 2015 Författare Postat 24 april 2015 Masken kan ha ett långt larvstadie, en del ryggradslösa djur uppnår inte vuxet stadie förräns rätt förutsättningar finns i miljön.Visst kan det vara så angående larvstadium, men i ett litet akvarium med rätt många andra djur som fångar plankton, larver m.m. tycker jag att den borde blivit föda tidigare. Men masken kanske har ett försvar (giftig), det verkar andra representanter vara i gruppen plattmaskar. Rätt intressanta djur, några påminner om färggranna nakensnäckor.mvh ante Citera
Andreas_Lindholm Postat 24 april 2015 Författare Postat 24 april 2015 Hittade en intressant länk för den som är intresserad av dessa märkliga djur. Har forfarande inte lyckats se masken. De verkar dock vara mycket sköra och jag skadade nog masken när jag drog i eremitens skal. Med lite tur dog masken då. Det verkar också stämma det jag såg gällande kvarstående sörja av eremit. Masken tar sig genom skalet eller "svag" punkt på eremiten, sprutar in ett ämne/enzym, vilken bryter ned bytet, sedan sugs innanmätet in i masken. Ja hursom hoppas jag att masken är död.http://www.rzuser.uni-heidelberg.de/~bu6/index.htmlmvh ante Citera
skobeedoo Postat 25 april 2015 Postat 25 april 2015 Nice Länk. kan vi få in sidan permanent i vårt forum?Satt uppe halva natten igår, provade att mata med snigel foder men såg inte en skymt av den. Men det är intressant att se alla småsnäckor och kryp som kommer fram och vill käka. Citera
Andreas_Lindholm Postat 25 april 2015 Författare Postat 25 april 2015 Nice Länk. kan vi få in sidan permanent i vårt forum?Satt uppe halva natten igår, provade att mata med snigel foder men såg inte en skymt av den. Men det är intressant att se alla småsnäckor och kryp som kommer fram och vill käka.Det är en bra länk, vet dock inte hur aktuell den är? Det jag funderar på annars är att göra en sammanställning om plattmaskar och använda länken som källhänvisning. Jag har kollat runt på olika forum och maskarna dyker upp här och där, i olika sammanhang. Det kanske finns ett värde att ha tillgänglig information om vissa organismer, vilka ställer till skada?Jag satt som du och lös in med lampa inatt, kammade noll. Men såg som du många andra olika djur och det är nästan ett annat akvarium nattetid mvh ante Citera
Andreas_Lindholm Postat 4 maj 2015 Författare Postat 4 maj 2015 Hej! Har inte sett till masken något mer. Byggde ett enkelt mjärde av en plastflaska, betade den med olika foder, lyckades ej fånga masken. Ger upp tills vidare...Har inte förlorat något mer djur i alla fall.mvh ante Citera
Stensson Postat 5 maj 2015 Postat 5 maj 2015 Vilken otäck jägare. Med en sådan i karet finns det ju inte mycket turbos och eremiter som går säkert. Citera
Andreas_Lindholm Postat 6 maj 2015 Författare Postat 6 maj 2015 Vilken otäck jägare. Med en sådan i karet finns det ju inte mycket turbos och eremiter som går säkert.Det är trisst med sådana förluster och samtidigt spännande att sådana här djur "plötsligt" dyker upp i ett akvarium. Eremiter, turbosniglar, krabbor och räkor verkar stå på menyn hos vissa plattmaskar. Lite smådrygt att det finns en riktig dräpare nånstans bland stenarna. Jag ska köpa en ny städpatrull hur som mvh ante Citera
Stensson Postat 6 maj 2015 Postat 6 maj 2015 Sant iof, kanske går att stödmata med frysta räkor? Citera
Andreas_Lindholm Postat 7 maj 2015 Författare Postat 7 maj 2015 Sant iof, kanske går att stödmata med frysta räkor?Ja det kanske jag ska prova, frysta räkor eller liknande.mvh ante Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.