Gå till innehåll

Hjälp!


Andreas_Lindholm

Rekommenderade inlägg

Masken kan ha ett långt larvstadie, en del ryggradslösa djur uppnår inte vuxet stadie förräns rätt förutsättningar finns i miljön.

Visst kan det vara så angående larvstadium, men i ett litet akvarium med rätt många andra djur som fångar plankton, larver m.m. tycker jag att den borde blivit föda tidigare. Men masken kanske har ett försvar (giftig), det verkar andra representanter vara i gruppen plattmaskar. Rätt intressanta djur, några påminner om färggranna nakensnäckor.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en intressant länk för den som är intresserad av dessa märkliga djur. Har forfarande inte lyckats se masken. De verkar dock vara mycket sköra och jag skadade nog masken när jag drog i eremitens skal. Med lite tur dog masken då. Det verkar också stämma det jag såg gällande kvarstående sörja av eremit. Masken tar sig genom skalet eller "svag" punkt på eremiten, sprutar in ett ämne/enzym, vilken bryter ned bytet, sedan sugs innanmätet in i masken. Ja hursom hoppas jag att masken är död.

http://www.rzuser.uni-heidelberg.de/~bu6/index.html

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice Länk. kan vi få in sidan permanent i vårt forum?

Satt uppe halva natten igår, provade att mata med snigel foder men såg inte en skymt av den. Men det är intressant att se alla småsnäckor och kryp som kommer fram och vill käka.

Det är en bra länk, vet dock inte hur aktuell den är? Det jag funderar på annars är att göra en sammanställning om plattmaskar och använda länken som källhänvisning. Jag har kollat runt på olika forum och maskarna dyker upp här och där, i olika sammanhang. Det kanske finns ett värde att ha tillgänglig information om vissa organismer, vilka ställer till skada?

Jag satt som du och lös in med lampa inatt, kammade noll. Men såg som du många andra olika djur och det är nästan ett annat akvarium nattetid :)

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Vilken otäck jägare. Med en sådan i karet finns det ju inte mycket turbos och eremiter som går säkert.

Det är trisst med sådana förluster och samtidigt spännande att sådana här djur "plötsligt" dyker upp i ett akvarium. Eremiter, turbosniglar, krabbor och räkor verkar stå på menyn hos vissa plattmaskar. Lite smådrygt att det finns en riktig dräpare nånstans bland stenarna. Jag ska köpa en ny städpatrull hur som :)

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...