Gå till innehåll

Björknäsgymnasitets Naturkar


Björknässaltkaret

Rekommenderade inlägg

Hejsan jag heter Pontus Enbom och går sista året på Naturvetenskapliga programmet på Björknäsgynasiet. Som examensarbete har jag startat upp ett saltvattenkar. Efter mig så kommer en i tvåan att driva karet som sitt projektarbete och sedan kommer förhoppningsvis karet rulla på med en ny elev varje år som tar över. Det här kontot är dedekerat till akvariumet och för de som skall sköta om det i framtiden så därför kommer personen som använder kontot ändras varje år.

Lite teknik: Karet är ett juwel lido 120 med juwels egna skummare för tillfället sitter det orginalbelysningen på men den kommer snart att bytas ut till en Kessil a150w. Som cirkulation så har jag en boyu wavemaker.

Jag måste säga att jag har haft det otroligt kul med arbetet och det har gått många timmar till efterforskning men det har varit så intressant att det har knapptast har känts som skoljobb. Jag kommer garanterat att införskaffa mig ett eget akvarium i framtiden.

Invånarna är två clowner, en pepperminträka, några eremiter, några sniglar, ett par skivor och två kenya träd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Köpte även en nivåvakt (tunze nano).

Har hänt en del sedan jag skrev sist. Jag har nämligen fått alger som jag misstänker kan vara dino och GHA. Tror att det kommer ifrån att jag har egen brunn och nu på våren så blir vattnet mer näringsrikt (pga smältvattnet). Har mörklagt akvariet tills imorgon och använt mig av väteperoxid för att ta bort algerna (små mängder sprutat direkt på algerna med pumparna av). Jag har även börjat köra med aktivt kol och GFO. Tycker att det funkade vädigt bra och mycket av algerna försvann men inte alls (därav mörkläggningen och väteperoxiden). Kan också tillägga att förra veckan skaffade jag en till sps nämligen en stylopra milka, riktigt fin. Verkar må helt ok med tanke på att jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...