Gå till innehåll

Nitratreduktor/sulfat


rolnor

Rekommenderade inlägg

Fundrar, jag fick snabbt bort nitrit med ozon, men då höjdes ju såklart nitrat. Det krävs ju denitrifikation för att göra om nitrat till kväve, men det kräver väl låg redoxpotential, alltså motverkas av ozon? Har beställt en sån nitratreduktor med svavel och hydrokarbonat, den gör ju om nitrat till sulfat och sulfat är väl nästan ogiftigt, det finns ju i Balling-salter som magnesiumsulfat?

Blir det en hel massa sulfat till slut så får jag väl göra rejäla vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fundrar, jag fick snabbt bort nitrit med ozon, men då höjdes ju såklart nitrat.

Förklara för mig hur det sambandet är?

Det krävs ju denitrifikation för att göra om nitrat till kväve, men det kräver väl låg redoxpotential, alltså motverkas av ozon?

Jag tror inte ozon påverkar de redan syrefria områdena avsevärt eller ens allt, men ser framemot en mer utförlig lektion i detta av någon mer kunnig. Alltså det jag menar är att tex en DSB's denitrifiering inte påverkas av ozonets vara eller icke vara.

Har beställt en sån nitratreduktor med svavel och hydrokarbonat, den gör ju om nitrat till sulfat och sulfat är väl nästan ogiftigt, det finns ju i Balling-salter som magnesiumsulfat?

Blir det en hel massa sulfat till slut så får jag väl göra rejäla vattenbyten.

Nitrat är väll inte direkt farligt eller giftigt heller i normala koncentrationer (LC50 för nitrit är mellan 147 & 2500 ppm beroende på art av fisk). Jag tycker personligen att Nitrat är svårt att få upp till 2ppm i akvarier med kolkälla, makroalger eller denitrifierande substrat. Så min fundering är varför du känner ett behov av svavelfilter? Inte för att jag på något sätt säger att det är fel. Men byta ut Nitrat mot Sulfat förstår jag inte när det finns så många andra sätt.

Bara några funderingar utan att ge dig några vettiga svar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, nitrit är ju NO2, nitrat NO3. Ozon O3 avger en syreatom till nitrit så det blir nitrat. Ozon höjer ju redoxpotentialen i vattnet och det tänker jag sabbar för denitrifikationsbakterierna?

Jag har nu 25ppm nitrat, inte så bra det beror mest på att karet är nystartat ich LS och filter har inte kommit igång men jag är lite otålig typ. Sulfat är väl nästan helt ogiftigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ej kunnig i hur sulfat påverkar andra delar ämnen i vattnet men kan bara berätta vad som hände mig efter kombination av biopellets och sulfur-reaktor. Min gula kirurg fick röda utslag över hela kroppen, tappade totalt aptiten på mat. Ena bengai kardinal gick bort (orsak okänd) så efter att jag stängt ner sulfur-reaktorn så försvann det röda på några dagar och kirurgen fick tillbaka sin aptit. Om orsaken var sulfur vet jag ej men eftersom det kom och försvann i samband med reaktorn så påverkades iaf något som ledde till detta. Mätte ej värdena under tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...