jimmy Postat 18 november 2005 Postat 18 november 2005 Har fått tag på glasrutor med måtten 140 höga 250 långa och 12 mm tjocka Jag hade tänkt ställa dom på lager tills man köper ett hus med källare och gjuter ett akvarium så frågan är om tjockleken räcker så att man kan ha dom i de mått som dom har nu.Meningen är ju då att det är betong runt om och glaset är infält i betongen så att det blir en ram runt om.Vilket borde minska trycket på dom.Nån som är insatt i detta ? Citera
stigigemla Postat 18 november 2005 Postat 18 november 2005 Du klarar 60 cm vattenhöjd på 250 cm längd med 12 mm glas. I källaren med avlopp kanske man vågar ha 70 cm höjd.Kanske... Citera
wrang Postat 19 november 2005 Postat 19 november 2005 Vet du om det är härdatglas??du skulle kunna limma ihop dom med hjälp utav en glasmästare så får du dubbeltjocklek Citera
jimmy Postat 19 november 2005 Författare Postat 19 november 2005 tror att det är härdat men är inte säker har även funderat på att limma ihop dom men vet inte hur bra resultatet blir ?Tycker det är synd att skära sönder så stora rutor kan vara bra att ha i framtiden Citera
wrang Postat 19 november 2005 Postat 19 november 2005 Är det härdat så kan du ej skära isär den. Det blir bara en enda stor glashög.Att limma ihop 2st skivor blir snyggt. De har en speciell film som de lägger imellan då man gör tjockare skivor och så sätt blir rutan billigare. Samma ide som då man gör pansarglasglas / laminat / glas Citera
stigigemla Postat 19 november 2005 Postat 19 november 2005 Sven Hellmalm har tre skivor laminerade till 30 mm tjocklek om jag kommer ihåg rätt. Har du möjlighet så försök att avtala ett besök hos honom innan du skall bygga. Han är fantastiskt kunnig när det gäller att bygga stora akvarier. Citera
B. Conspicillum Postat 19 november 2005 Postat 19 november 2005 Har bakgrund som glasmästare och om dina glasbitar är härdade har dom antingen en stämpel (etsning) i något hörn med namn typ "hardened", "tempered" etc. eller om du kan se runda försänkta märken längs kanterna någonstans i storlek som tändstickshuvud så är dom garanterat härdade, kan vara härdade utan dessa kännetäcken men det är mer ovanligt. Citera
Micke_Tj Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 jag tror ni menar Ingvar Hellmalmjo han har ett akvarium på 3000Liter laminerat glas 3*10mm förövrigt är akvariet gjutet i glasfiber (sandwich) med divinycell. Citera
Ingvar Hellmalm Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Att själv försöka lamminera glas är mycket svårt för att inte säga omöjligt. Det behövs en mycket dammfri miljö med övertryck, laminat och sist men inte minst en planungn med otroligt konstant värme där laminatet smältes fast till glaset och blir klart. Jag skulle inte tro att någon firma skulle åtaga sig detta med beganat glas och riskera sin dammfria miljö. I mitt glas 3x10mm så var glaskostnaden c:a 700 kr resten 6000kr var jobbet. (gamla priser misstänker att det är mycket dyrare idag) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.