Gå till innehåll

Glas


jimmy

Rekommenderade inlägg

Har fått tag på glasrutor med måtten 140 höga 250 långa och 12 mm tjocka

Jag hade tänkt ställa dom på lager tills man köper ett hus med källare och gjuter ett akvarium så frågan är om tjockleken räcker så att man kan ha dom i de mått som dom har nu.

Meningen är ju då att det är betong runt om och glaset är infält i betongen så att det blir en ram runt om.

Vilket borde minska trycket på dom.

Nån som är insatt i detta ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det härdat så kan du ej skära isär den. Det blir bara en enda stor glashög.

Att limma ihop 2st skivor blir snyggt. De har en speciell film som de lägger imellan då man gör tjockare skivor och så sätt blir rutan billigare. Samma ide som då man gör pansarglas

glas / laminat / glas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bakgrund som glasmästare och om dina glasbitar är härdade har dom antingen en stämpel (etsning) i något hörn med namn typ "hardened", "tempered" etc. eller om du kan se runda försänkta märken längs kanterna någonstans i storlek som tändstickshuvud så är dom garanterat härdade, kan vara härdade utan dessa kännetäcken men det är mer ovanligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att själv försöka lamminera glas är mycket svårt för att inte säga omöjligt. Det behövs en mycket dammfri miljö med övertryck, laminat och sist men inte minst en planungn med otroligt konstant värme där laminatet smältes fast till glaset och blir klart. Jag skulle inte tro att någon firma skulle åtaga sig detta med beganat glas och riskera sin dammfria miljö. I mitt glas 3x10mm så var glaskostnaden c:a 700 kr resten 6000kr var jobbet. (gamla priser misstänker att det är mycket dyrare idag)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...