Gå till innehåll

Låta en tredjedel av karets volym skummas o filtreras överdrivet i ett kar bredvid


hagbard

Rekommenderade inlägg

Sen byta tredjedelen tex varje vecka eller tätare en tid.för att få bukt med div problem utan att störa med nytt saltvatten mer än första.alltså cirkulerande system en gång i veckan ...50 l till karet från baljan 50 till baljan retur...Funderar på det..karet är inte kopplat till sump och rymmer 150 liter..."baljan" bredvid rymmer alltså 50 liter som det finns "resurser" till i form av skummare o annan filtrering som inte är kompatibelt med huvudkaret..är det någon ide?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nyfiken, varför ska du skifta vattnet? Om du ändå inte tänker byta till nytt menar jag. Tanken tycker jag annars låter värd att testa. Du skulle ju kunna köra det sekundära som refugium med skummare, kan bli både fint och effektivt tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte skaffa en överrinningsbox till baljan? Så får du en stabilare lösning och karet får direkt nytta av filtreringen. Eftersom det verkar vara en tillfällig lösning så behöver det ju inte se så snyggt ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nyfiken, varför ska du skifta vattnet? Om du ändå inte tänker byta till nytt menar jag. Tanken tycker jag annars låter värd att testa. Du skulle ju kunna köra det sekundära som refugium med skummare, kan bli både fint och effektivt tror jag.

Karet är absolut knökfullt..den teknik som finns däri räcker inte till verkar det..inbillar mig att kunde öka på med en skummare som är överdim. som jag har på hyllan..temporärt typ över sommaren..och få ner vattenbyten lite när man har som mest att pyssla med vid denna tid på året samt inte störa med nytt vatten så ofta som jag gör nu..har svårt att få balans i det...at det kan funka som refugium är nog ingen dum ide..näringstillförsel en gång i veckan typ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte skaffa en överrinningsbox till baljan? Så får du en stabilare lösning och karet får direkt nytta av filtreringen. Eftersom det verkar vara en tillfällig lösning så behöver det ju inte se så snyggt ut.

Jo men jag är lite snål också hehe...ska förhoppningsvis inte vara längre än över sommaren..sen kanske det får lite nytta ändå..är tanken iallafall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...