Gå till innehåll

Hur tyst ska en QuietOne vara?


Dez3d

Rekommenderade inlägg

Hej alla, har en kanske dum fråga här, men vill gärna höra från Er med erfarenhet över QuietOne pumparna. Jag har 3000 modellen (den nya i blått) och tycker inte den är något vidare tyst (har en OceanRunner 6500 som referens!).

Min pump resonerar ganska kraftigt trotts att den hänger i min sump och är fäst till returen via en bit sillikonslang. Den fick gå torr i några sekunder när sumpen dränerades och då skramlade det rejält.

Kan detta bero på att den är ny och inte inkörd? Den är helt fri från skit innuti och impellern verkar hel.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pentair marknadsför ju dessa pumpar som extremt tysta, och anger -45dB som ljudnivå - så om den låter iklass med en ocr 6500 skulle jag returnera den bums.

Om den vibrerar tyder ju det på en dåligt balanserad impeller eller slitna lagringar.

Sen är det väl kanske enfråga om hur långvarig din torrkörning var, en kort stund klarar ju alla pumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade samma problem med en quiet one en gång i tiden förklaringen jag fick var att den inte orkade trycka tillräckligt så de var därför den lät. Kollade man vad de hade anget att den skulle klara av så var de dom angivet fel, ordentligt fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Jag hade en 3000 hemma testa den i ett par minuter.

skramlade och levde om som en skördetröska.

Lämnade tillbaka den nästa dag det var det sämsta jag har köpt.

Många i USA har problem med sina pumpar,svåra att få igång efter en omstart,och mycket oväsen.

köp en eheim istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har provat lite olika modeller på QuietOne.. Den första, ljus-bruna.. var ju ingen höjdare.. blev supervarm, men dock helt tyst!

Sedan den andre, som var exakt samma modell.. fast plått skal, på el-delen. Den var oxå superbra.. Dock hängde den sig ett par gånger, pga kalk.. "brände"-fast. Men har testat deras nya! Och va hemskt!! *hjälp* vilket ljud! Deltec är bra, tysta. Har själv en Iwaki nu.. den är mycket driftsäker.. tycker jag.. men surrar kanske aningen för mycket.. Nästa pump blir nog Deltec.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ville bara meddela att min nu införskaffade Eheim 1260 pump är PERFEKT!

Åkte förbi A-lagret och köpte den. Den hörs inte alls i min sump. Jag kör med filtret på plats så länge, kanske bör ta bort den vid inkörningen.

Tusen tack för rådet :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...