Dez3d Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Hej alla, har en kanske dum fråga här, men vill gärna höra från Er med erfarenhet över QuietOne pumparna. Jag har 3000 modellen (den nya i blått) och tycker inte den är något vidare tyst (har en OceanRunner 6500 som referens!).Min pump resonerar ganska kraftigt trotts att den hänger i min sump och är fäst till returen via en bit sillikonslang. Den fick gå torr i några sekunder när sumpen dränerades och då skramlade det rejält.Kan detta bero på att den är ny och inte inkörd? Den är helt fri från skit innuti och impellern verkar hel.M.v.hPeter Citera
greger Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 pentair marknadsför ju dessa pumpar som extremt tysta, och anger -45dB som ljudnivå - så om den låter iklass med en ocr 6500 skulle jag returnera den bums.Om den vibrerar tyder ju det på en dåligt balanserad impeller eller slitna lagringar.Sen är det väl kanske enfråga om hur långvarig din torrkörning var, en kort stund klarar ju alla pumpar. Citera
Dez3d Postat 20 november 2005 Författare Postat 20 november 2005 Hej greger. Torrkörningen handlade om endast 2-3 sekunder.Tack för svaret!/Peter Citera
greger Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 då kan du ju helt utesluta det sambandet!låter som en solklar reklamation i mina öron. Citera
Tedb Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Jag hade samma problem med en quiet one en gång i tiden förklaringen jag fick var att den inte orkade trycka tillräckligt så de var därför den lät. Kollade man vad de hade anget att den skulle klara av så var de dom angivet fel, ordentligt fel. Citera
Jocke Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Tjenare!Jag hade en 3000 hemma testa den i ett par minuter.skramlade och levde om som en skördetröska.Lämnade tillbaka den nästa dag det var det sämsta jag har köpt.Många i USA har problem med sina pumpar,svåra att få igång efter en omstart,och mycket oväsen.köp en eheim istället. Citera
Tedb Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Peter skulle jag rekomendera dej att köpa något tyst så kika på deltecs HLP pumpar tysta och bra. Citera
Dez3d Postat 20 november 2005 Författare Postat 20 november 2005 Ja, jag tror jag ger upp på min QuietOne Ser att deltecen ligger på runt 3000:- vilket inte är direkt innom min budget. Någon som har en liggandes hemma till salu?Är den invändig? Citera
Jocke Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 HLP Pumparna är inte för invändigt bruk. Citera
Dez3d Postat 20 november 2005 Författare Postat 20 november 2005 Ok, köper nog en Eheim i morgon och prövar. En extern pump är inte aktuell för tillfället (får inte riktigt plats i sumplådan).Tack för alla svar!/Peter Citera
thomas5547 Postat 21 november 2005 Postat 21 november 2005 Har provat lite olika modeller på QuietOne.. Den första, ljus-bruna.. var ju ingen höjdare.. blev supervarm, men dock helt tyst!Sedan den andre, som var exakt samma modell.. fast plått skal, på el-delen. Den var oxå superbra.. Dock hängde den sig ett par gånger, pga kalk.. "brände"-fast. Men har testat deras nya! Och va hemskt!! *hjälp* vilket ljud! Deltec är bra, tysta. Har själv en Iwaki nu.. den är mycket driftsäker.. tycker jag.. men surrar kanske aningen för mycket.. Nästa pump blir nog Deltec. Citera
metcrue Postat 21 november 2005 Postat 21 november 2005 Jag har en quietOne i mitt lilla akvarium, jag kommer inte ihåg vilken modell men det är nog mindre än 3000, den är knäpptyst. Men jag har också hört att de skall vara problem med dessa pumpar. Jag rengör min två gånger om året och det funkar bra. Citera
Dez3d Postat 21 november 2005 Författare Postat 21 november 2005 Ville bara meddela att min nu införskaffade Eheim 1260 pump är PERFEKT! Åkte förbi A-lagret och köpte den. Den hörs inte alls i min sump. Jag kör med filtret på plats så länge, kanske bör ta bort den vid inkörningen.Tusen tack för rådet Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.