Gå till innehåll

Vad Innebär PAR på Mh lampor


wrang

Rekommenderade inlägg

Guest lysröret

PAR är siffror för ex glödhalogen. ex PAR 20 och 38.

inget som man behöver bry sig om. används inte ofta och är inte någon effektiv beskrivning.

låt oss med en gång STRYKA PAR och i stället använda ILCOS-koderna osm är det största systemet för beskrivning av ljuskällor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PAR = Photo Active Radiation. Mätenhet för ljusstrålning inom det område som växter tar upp.

Den är inte vägd det vill säga att alla färger har samma betydelse för slutresultatet.

Lumen däremot är vägt så att värdena skall motsvara känsligheten för människoögat.

Men lysröret har också rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
PAR = Photo Active Radiation. Mätenhet för ljusstrålning inom det område som växter tar upp.

Den är inte vägd det vill säga att alla färger har samma betydelse för slutresultatet.

Lumen däremot är vägt så att värdena skall motsvara känsligheten för människoögat.

Men lysröret har också rätt.

inte samma vi tänker på då.

glödhalogen heter också PAR och det är olika socklar och effekter på dem olika siffrorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

lumen är hur mycket "synligt" ljus en ljuskälla utstrålar.

lux är hur mycket av ljuset som hamnar på en viss yta.

1000 lumen över 1 kvm ger 1000 lux.

över 2 kvm blir det 500 lux.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
NU fattar jag vad du menade lysröret, funderade hela kvällen på vad du pratade om, men jag kommer ihåg när man var DJ då hade man ju PAR64lampor på 1000w. Men jag antar att det var Photo Active Radiation som stigigemla skriver om som Wrang menade.

då var det ju vanlig glödare ju.

hade ju räckt med 100w MT för att få samma ljusstyrka.:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då var det ju vanlig glödare ju.

hade ju räckt med 100w MT för att få samma ljusstyrka.:skrattar:

Precis, men då hade man behövt elektroniska ballaster så man kunde dimma. Jag testade faktiskt att belysa akvariet med denna lampa(PAR64) en gång, aningen gult ljus och inte så energiekonomiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Precis, men då hade man behövt elektroniska ballaster så man kunde dimma. Jag testade faktiskt att belysa akvariet med denna lampa(PAR64) en gång, aningen gult ljus och inte så energiekonomiskt.

precis som med lysrör så kan man inte vrida ner effekten som på en glödlampa. effektminskningen måste ske ganska långsamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Okey tackar Cleas.

Om man nu skulle göra en test och visa för andra vad är det då som skulle vara intressant...

fattar inte riktigt vad du menar

specifisera lite mer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

ja. uMol i kvadratsekunden.

det är energipartikeln, fotonen, som är användbar till fotosyntesen.

men det skiljer inte mycket mellan ljuskällorna så det är nog bättre att lägga kraften på att bedöma färgåtergivning och hur snyggt ljuset blir i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...