Gå till innehåll

Vad har ni för grader i akvariet??


Doris

Rekommenderade inlägg

Jag har 26-27 i mitt, och skulle vilja påstå att det är en rätt så lagom temperatur enligt vad jag läst vad andra har. Däremot så kan det vara så att du kanske behöver tillsätta spårämnen eller kalcium för att dina koraller ska må bra.

Läs gärna vad som står i forumets del om Koraller på förstasidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt boken The reef aquarium (Delbeek - Sprung) så bör temperaturen ligga mellan 21-27 C, idealet enligt dem är 23-24 grader C.

Temperaturer över 27 grader och/eller stora variationer under dagen vad gäller temperaturen är enligt dem ett vanligt problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 26-26,5 hela året. Jag höjde för ett år sedan med 1 grad. Då mång nya undersökningar vissat att optimalt är 25-28 C.

I sharm för en vecka sedan var det 27C. Anledningen till att det inte finns korallrev i medelhavet är att temp går under 20C på vintern. Vissa djupvattenarter är dock anpassade för låga temp. typ svartkorall och rödkorall de kan växa ned till 15C och finns i medelhavet,

Slutsatts över 30 eller under 20 så dör de flesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eric H. Borneman skriver i Aquarium Corals: "It had always been assumed that temperatures lower than natural levels prevented the rapid growth of unsightly algal films on the aquarium glass and lessened the proliferation of problem hair algae. Recent trends favor maintaining somewhat more natural reef temperatures of 27-29C (80-84F). The reason behind this increase is that the entire metabolism of the tank is raised, including those of the microbial community, detritusprocessing organisms, and herbivores. Furthermore, it is a more natural temperature for many reef animals. The increased rates of calcification at these temperatures should, therefore, not be offset by increasing algae growth, unless the system is mismanaged."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det viktiga är att besluta sig för vilken temperatur man vill ha och hålla den så stabil som möjligt. Men absolut inte över 28 grader.

Enligt egna erfarenheter så har jag fått problem så fort jag passerat 28 grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...