Gå till innehåll

vilken ordning?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Börjar snart bli dax att skaffa fisk till mitt 720l, har funderat och har en ganska klar bild av några firrar som är "säkra", har sedan några som står på "aktuell" listan.

Säkra:

3 gula kirurger

Naso Literatus

A.Leucosternon

Imperator

C.Bisponosus

C.Cinctus

2-4 clowner (Clarkii eller någon annan mörk).

Förmodligen blir det även 2 V.Strigata, Lo Magnifica samt ett gäng Anthias eller ett stim Chromis.

Kan det bli en ok mix?

Imperator tänkte jag vänta ganska länge med så karet är ordentligt stabilt och moget, Anthias bör jag väl också vänta med (vet också att de kan vara lite kinkiga med maten)?

Av kirurgerna är det väl A.Leucosternon som bör i sist eftersom den är mest aggressiv, eller ska jag kanske vänta med kirurgerna och släppa i så många som möjligt samtidigt?

Några Blå jävular eller Parasemor är kanske också ett alternativ?

Nån som har några tankar eller nått jag bör tänka på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anthias är det smart att köpa när man börjar semestern för i början behöver de mat flera gånger om dagen. Chromis är litet lättare. När man haft dem ett tag och de ätit up sig till normalvikt kan man "lära" dem att klara sig med färre matningar per dag. I dag matar jag en gång om dagen med hemgjort frysfoder och Chromisarna har börjat leka.

Anthiasarna ligger efter men en hona (av fyra) har börjat tjockna till litet.

Anthias kan få för sig att magvägra när något inte stämmer.

För mig hände det när jag flyttade dem till ett annat kar. (med samma vatten). Då får man minimata flera gånger med jämna mellanrum med finfördelad mat som de till slut börjar hugga av framför näsan på andra fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inriktningen på karet blir fisk och enklare koraller, typ sinularia, sarcophyton och liknande.

Är medveten om att jag har ganska mycket fisk (och stor fisk) på listan, men siktar inte på stenkoraller och andra svårare koraller utan tänker håller det ganska enkelt, åtminstone till en början....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar snart bli dax att skaffa fisk till mitt 720l, har funderat och har en ganska klar bild av några firrar som är "säkra", har sedan några som står på "aktuell" listan.

Säkra:

3 gula kirurger

Naso Literatus

A.Leucosternon

Imperator

C.Bisponosus

C.Cinctus

2-4 clowner (Clarkii eller någon annan mörk).

Förmodligen blir det även 2 V.Strigata, Lo Magnifica samt ett gäng Anthias eller ett stim Chromis.

Kan det bli en ok mix?

Imperator tänkte jag vänta ganska länge med så karet är ordentligt stabilt och moget, Anthias bör jag väl också vänta med (vet också att de kan vara lite kinkiga med maten)?

Av kirurgerna är det väl A.Leucosternon som bör i sist eftersom den är mest aggressiv, eller ska jag kanske vänta med kirurgerna och släppa i så många som möjligt samtidigt?

Några Blå jävular eller Parasemor är kanske också ett alternativ?

Nån som har några tankar eller nått jag bör tänka på?

8-10 Gula kirurger

En eller ett par Z. xanthurum

1 A. leucosternon

Naso literatus

Någon dvärgkejsare

Lo Vulpinus

Ev lite kardinaler (har inte själv erfarenhet av dessa men gillar dem)

Skippa Chromisarna (tråkiga och inte speciellt vackra, enligt mig)

Skippa blå djävlarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten komentar till Lejonkungen, han rekomederar många fiskar men inte hur de ska introduceras.

Om du väljer att belasta akvariet hårt så behöver du tänka på att inte göra det på en gång! Då kommer du troligtvis bara att få problem med vattenkvaliten. Har du inte lång erfarenhet av saltvatten så kanske du behöver ta det lugnt vid introdution av en stor mängd fisk i akvariet och låta akvariet komma i ballans mellan de nya omgångarna av djur! Det tar oftast lite tid och jag vet att det roligaste som finns är att köpa nya djur till akvariet.

Så skaffa bra reningsutrustning och tat lugnt när du börjar belasta akvariet om du vill ha mycket fisk i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, det är bättre att ta det lugnt om du inte är säker på att akvariet är stabilt,Fröknar är rätt trevliga fiskar och det är lättare att släppa i 10 än en men gillar du dom inte så släpp inte i någon bara för att dom är billiga,det är tuffa fiskar,det samma med Zebrasoma en eller helst fler än tre ,ju mer fisk destå lugnare kan det bli men det är ingen garanti.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skrev inte om introduktionen men jag skriver väl lite om det också. När vattnet är ok skulle jag börja med Lo vulpinusen och ev någon clown om du vill ha någon. Du har ju mycket ls och stort kar så jag tror inte det borde vara några problem. När detta har gått ett tag och vattnet är bra kan du sätta i dvärgkejsarna. Vänta ett tag till. I med alla Zebrasomas samtidigt (eller minst 5 st) eller några hepatusar. Sen fortsätter du i den takt du ser att akvariet och börsen pallar med :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att skaffa en stor samling städare innan man öser ner dyr fisk kommer att rädda dig från många problem.

Visst är det inte roligast att köpa små kryp för 2000 spänn när man ser alla fina fiskar i affären.

Men att skicka i en massa kirurger och dvärjkejsare som är känsliga i detta skede brukar leda till krash de luxe.

Jag hade börjat med mindre känslig fisk som fröknar, ett par clowner mm.

Och viktigaste av allt MASSA städare.

Sen skaffa fiskarna du vill ha när systemet pallar med det.

Gärna via karrantän.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har viss erfarenhet, lade ner mitt förra kar för två år sedan, men det är mycket man hunnit glömma....

Det som skrivits överensstämmer ganska bra med hur jag tänkt gå till väga. Har börjat skaffa sniglar, några sjöborrar och två Mithraxkrabbor för att få undan lite alger, har en del trådalger..... Börjar nog om någon vecka med några clowner och kanske något till.

När det gäller Anthiasen så skjuter jag förmodligen upp dom på obestämd tid, får se om jag anser mig ha plats längre fram. Jag hade ett gång i mitt förra kar, släpptes i när karet varit uppe ett ganska bra tag, hade aldrig några problem med dom, riktigt trevliga firrar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja kanske inte till punkt och prick, men jag är ganska säker på vad jag vill ha. Vill helst ha klart för mig innan vilka arter som är aktuella, blir inte så mycket impulsköp då. Men visst kommer jag säkert avvika någon gång, det finns ju ganska många arter att välja bland och en hel del är ju aktuella, vill ha en grundtanke att utgå ifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...