Postat 30 juni 201510 Är HallÄ pÄ er! Jag har nu blandat mina balling dunkar, Ca, Mg och Kh. Men jag försöker komma pÄ hur mycket jag ska dosera för att fÄ upp mina vÀrden och jag Àr helt kass pÄ att rÀkna. Ca var för en vecka sen 450 och idag var den 430Mg var för en vecka sen 1280 och idag var den 1230Kh var för en vecka sen 8,3 och idag nere pÄ 5,6Vore oerhört tacksam för hur jag rÀknar ut hur mycket man ska dosera av varje för att fÄ upp stadiga nivÄer.
Postat 30 juni 201510 Är Jag har en Ballingkalkylator pÄ min hemsida. http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=Ballingmetoden Men den utgÄr frÄn andra vÀrden, 420, 1350 och 8,0.Skriver du in 400, 1300 och 5,3 förutom 7 dagar sÄ fÄr du upp hur mycket som förbrukats.
Postat 30 juni 201510 Är Olika fabrikat har olika vÀrden om jag nu fattat rÀtt. SÄ starta lÄgt med ca 4ml pÄ ca o mg och ca 10ml pÄ kh och sen kolla vÀrdena igen. VÀrdena ska ju inte öka utan stanna helt. Ska sjÀlv börja med doseringpump sÄ Àr ingen expert, utan bara lÀst pÄ hur man fÄr testa sig fram. Ju mer koraller = högre dosering
Postat 1 juli 201510 Är acalc app kör jag med otroligt enkel testa ladda ner den sÄ vÀljer du FM balling light +dina vÀrde och vips har du exakt hur mycket
Postat 4 juli 201510 Är Författare Jag har en Ballingkalkylator pÄ min hemsida. http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=Ballingmetoden Men den utgÄr frÄn andra vÀrden, 420, 1350 och 8,0.Skriver du in 400, 1300 och 5,3 förutom 7 dagar sÄ fÄr du upp hur mycket som förbrukats.Olika fabrikat har olika vÀrden om jag nu fattat rÀtt. SÄ starta lÄgt med ca 4ml pÄ ca o mg och ca 10ml pÄ kh och sen kolla vÀrdena igen. VÀrdena ska ju inte öka utan stanna helt. Ska sjÀlv börja med doseringpump sÄ Àr ingen expert, utan bara lÀst pÄ hur man fÄr testa sig fram. Ju mer koraller = högre doseringacalc app kör jag med otroligt enkel testa ladda ner den sÄ vÀljer du FM balling light +dina vÀrde och vips har du exakt hur mycketTack för svar! Jag kör just nu ganska lÄg dosering nÄgra dagar för att se om vÀrdena stiger. MÀter om ett par dagar för att se om det behöver justeras igen. Men jag har en fundering pÄ saltet. Jag har Tropic Marine, Àr det meningen man ska byta ut saltet mot nÄgot annat?
Postat 4 juli 201510 Är Tropic Marine Àr ett mycket bra salt. Det kom nÄgra dÄliga batchar för ett par Är sedan men det hÀnder tyvÀrr andra tillverkare ocksÄ ibland.
Postat 4 juli 201510 Är Författare Tropic Marine Àr ett mycket bra salt. Det kom nÄgra dÄliga batchar för ett par Är sedan men det hÀnder tyvÀrr andra tillverkare ocksÄ ibland.SÄ dÄ Àr det bara att köra vidare pÄ detta nÀr man byter vatten? Jag blev lite orolig att jag hade missat nÄt.
Postat 31 juli 201510 Ă„r Ăven jag har nyligen börjat med balling light och undrar lite över vad ni andra har för förhĂ„llanden, som det Ă€r nu doserar jag 50ml Kh och endast 6ml Ca och 0ml Mg per dag?! Vad gör jag för fel, Mg ligger stabilt gĂ„r inte ner... Tycker det hela kĂ€nns vĂ€ldigt skevt, borde man inte strĂ€va efter att fĂ„ koncentrationen i behĂ„llarna sĂ„ att man doserar ungefĂ€r lika mycket av varje behĂ„llare?
Postat 31 juli 201510 Är Blandar man enligt receptet i balling light fÄr man max koncentration av lösningen i varje dunk dvs att förbrukningen inte blir samma ur varje.Kör man dÀremot classic balling blandar man lösningarna sÄ förbrukningen blir den samma ur varje dunk, fast dÀr tillsÀtter man Àven natriumkloridfritt salt som behövs om man ej gör vattenbyten.Mvh Joakim
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.